Revisjonshistorikk [tilbake]

Først og fremst: En godt gjennomarbeidet tilstandsrapport, eventuelt en NAF-test, er noe man bør ha på bordet FØR man signerer kjøpekontrakt. Dog, gitt en nogenlunde seriøs forhandler og en relativt ny bil kan det fort gå greit om man avdekker problemer i ettertid også.

Når det er sagt, dette er en grei bil på alle vis, jeg hadde selv bestillinga på Passat CC klar når jeg fikk anledning til å prøvekjøre Golf 7. Derved ble det Golf "med alt", først samme karosseri etc som den du har under levering, deretter en stasjonsvogn med samme oppsett etter at den første bokstavelig talt drukna. Nei, Golf er nok ikke "verdens beste" på alle områder, men det unike er at det er en bil som gjør det meste veldig, veldig godt. Med Golf kjører man rundt med et evig smil, så morsomt er det! Du har etter hva jeg kan se, euro6-versjonen av 150 hk TDI under panseret, du har sannsynligvis de assistentsystemene og det utstyret du måtte ønske deg, og du har Haldex 5. Nei, du har ikke DSG, men du har nok anvendbar kraft til at savnet av automat neppe blir et problem.

Jeg kom ved en inkurie til å se motoren omtalt i en polsk lærebok, dette er - om mulig - en enda bedre versjon av tidligere varianter over temaet TDI. Godt varmehushold, enda høyere ytelse, så gjerrig på drivstoff som en bil med DPF og andre Greenpeace-duppeditter kan bli! Totalutveksling som gjør at du knapt nok kjører på rask tomgang i norsk landeveistempo, på motorveier i det store utland kommer dette virkelig til sin rett! Nei, det er ikke noen "sprek" bil for de som måtte synes at benzinere er tingen, men den som ser på speedometernåla under aksellerasjon vil få hakeslepp, opp til 100 er denne bilen like kjapp som en hvilken som helst benziner det er naturlig å sammenligne med, fra 100 og oppover kjenner du trøkket i seteryggen. Du har så mye anvendbar kraft like fra tomgang at motoren trekker rent fra 60 km/t på 6. gir og like opp til toppfart.

Når det er sagt, av innlysende årsaker respekterer man selvfølgelig fartsgrensene der man ferdes. Like selvfølgelig er det at man tilpasser farten etter forholdene! Men du og du, med Haldex 5 tok VAG et stort skritt fremover, bilen er stabil som et fjell i alle hastigheter, uansett føreforhold. Med et av markedets desidert beste ESP/antispinnsystem som jobber sammen med firehjulstrekket skal du gjøre mye dumt for å bruke opp sikkerhetsmarginene. Nå har vel jeg en kjørestil som mange vil forbinde med "traktor", mange år bak rattet med undermotoriserte lastebiler lærte meg å kjøre på moment fremfor turtall en gang i tiden, men en slik kjørestil er egentlig en stor fordel når man kjører en bil med 2.0 TDI under panseret. Ikke for det, man kan gjerne trekke turtall, men det er rett og slett ikke nødvendig. Lave 0.4 er absolutt oppnåelig på flat vei med jevn kjøring i norsk tempo, ellers er rundt 0.5 normalen. Ja, du kan svinge opp mot 0.6 med mye småkjøring og røkkekjøring, og ikke minst: mye småkjøring kan føre til at du får et motorvarsel knyttet til DPF. Men have no fear, slå opp i instruksjonsboka: ta en tur på landeveien med et gir lavere enn normalt, etter en mil eller torsvinner lampa og kommer ikke igjen med det aller første!

Andre problemer? Nada. Det var en serie vannpumper som sa takk for seg litt for tidlig, til alt hell oppsto problemet i garantitiden på min bil. Jeg vil anta dette ikke er et problem med din bil. Det er imidlertid et par ting du bør notere deg: det ene er understellsbehandling. Rustsbeskyttelsen fra fabrikk er en dårlig vits, og "rustgarantien" er knapt nok verdt papiret den er skrevet på. Nei, VW er ikke alene om dette, det gjelder de aller fleste biler som kommer til Norge, og kuren er enkel: understellsbehandling, med løpende etterbehandling. Ellers vil jeg på det sterkeste fraråde "longlife" service, legg deg på oljeskift med filterbytte hver 15.000 km, maks 20' om du har et kjøremønster med mye langkjøring. Den eneste veien ut for snafset som samler seg opp i olja, er ut gjennom tappepluggen og filterbytte, mer komplisert er det ikke, og om du ser på en sprengskisse av en TDI-motor, skjønner du raskt at 30.000+ serviceintervallene i longlife-programmet er dårlig karma for motoren. Om du synes det blir for dyrt med såvidt hyppige oljeskift, bruk et uavhengig, autorisert verksted fremfor merkeverkstedet, velg et velrenommert verksted og etabler en god kunderelasjon. Ja, også uavhengige verksteder har oversikt over serviceprogrammet for din Golf, ta en hyggelig samtale med verksmesteren og få ham til å utarbeide et serviceprogram som går i hop med hyppigere oljeskift. Vær ellers ops på at olaja i Haldex-systemet skal skiftes hver 60.000 km! Dette er fort gjort å glemme ut om man kjører etter longlife-programmet, og merkelig nok, Møllers merkeverksteder har en tendens til å glemme å varsle kunden om dette faller mellom to "longlife" servicer. Da er det plutselig ikke 5 års garanti lenger...om det er en "norsk" bil du har kjøpt!

En pekefinger til: trekk aldri turtall - uansett bil - før olja er gjennomvarm!!!! Typisk et par mil på en 2.0 TDI, for min del går det av seg selv, jeg girer som regel før 2000 o/min, men om du kommer fra en benziner og er vant til å trekke turtall: endre litt på vanene dine, spesielt på kald motor!!! Dette gjelder forøvrig alle motorer. Dette med "aktiv kjøring" er også en uting, men jeg antar du er godt voksen og har kjørt såpass mange år at du kjører fornuftig...når vi kommer opp i åra vet vi hva det koster å rive av drivledd og andre ting fordi det er så "kult" å vrenge rundt i åttetall på en parkeringsplass eller andre festlige ting.

Bare så det er sagt: det er IKKE multilink forstilling på Golf, men det er faktisk ikke noe problem å ha en bil med mulitlink forstilling heller: det var kun enkelte serier av de aktuelle delene som var utsatt for noe raskere slitasje....visstnok produsert hos en unevnelig norsk underleverandør. Når VW først tok tak i dette og de originale linkarmene ble skiftet ut, kunne man kjøre typisk 250.000 km uten bekymring. Det var forøvrig primært Passat som hadde denne forstillingen, og det er faktisk god sort for et landeveislokomotiv som Passat visserlig er!

The Bottom Line er at Golf er et godt valg, med 150 hk TDI og 4WD blir det enda bedre! Giitt et normalt godt serviceregime og jevnlig undersellsbehandling har du et problemfritt bilhold så lenge du måtte ønske. Om det er noen spesiell kilometer? Passer du på de tingene jeg har nevnt over, kan du kjøre bilen din både 4 og 500.000 uten nevneverdige problemer. Det er det jeg har hatt for vane med mine tidligere biler gjennom rundt 45 år, og om jeg ikke hadde fått en idiot i fleisen med min forrige bil - forøvrig en Passat TDI med 485' på kilometertelleren - hadde jeg lett kjørt bilen 500' til og latt den runde en million. Pass på bilen og den passer på deg, bilen fremsto i topp stand.

Når jeg nå har en feiende flott nesten ny Golf, er jeg sikker på at den vil tjene meg trofast til jeg gir opp å kjøre selv og går over til tog på permanent basis sånn rundt 15-20 år frem i tid. Ambisiøst? Kan være, men det er faktisk bedre økonomi i å kjøre bilen selv gjennom hele levetiden, det blir ikke rare verditapet pr år på det viset :-) Så...enkelt og greit: du bestemmer selv når det er på tide å bytte bil, teknisk sett kan imidlertid Golfen din tjene deg trofast i mange, mange år fremover. Lykke ti!

Antall visninger