Revisjonshistorikk [tilbake]

I disse tider har det nesten gått av moten å teste ordenltige biler! I ditt sted ville jeg tatt en tur innom nærmeste Skoda-forhandler og foretatt en grundig prøvekjøring, selvgjort er velgjort, også i forhold til å testkjøre nye, fjonge biler! Nei, jeg har ikke Octavia, leveringstiden var for lang når jeg handlet bil sist, men jeg har en fetter på samme plattform med samme motor. Fordelen med Octavia er at den er litt større, i tillegg får du kombinasjonen firehjulstrekk og DSG. Det er ikke helt enkelt når du velger Golf, der er det kun denne jalla "Alltrack" utgaven som har denne muligheten.

The Bottom Line er at Octavia er en bil som virkelig kler 2.0 TDI, uansett om du velger 150 hk eller versjonen med litt flere ponnyer. Firehjulstrekk er en høydare, da får du økt stabilitet uansett årstid og føreforhold, en ekstra bonus er at du slipper hjulspinn når du drar på. Det skjer faktisk ganske så lett ellers, da jobber både antispinn og DSG-kassa voldsomt på en forhjulstrekker :-) Og ja, kjøp bil med DSG, ingen grunn til noe annet. Det du skal passe på når og hvis du ender opp med en feiende flott ny Octavia, er først og fremstå å kjøre bilen direkte til understellsbehandling hos en seriøs aktør, eventuelt få forhandleren til å gjøre det. Deretter jevnlig etterbehandling.

Dernest: glem dette med "longlife" service! 30.000 eller mer for olja er dårlig karma for både motor og turbo. Oljeskift med filterbytte hver 15.000 km er tingen, eventuelt maks 20' om du har et kjøremønster med overveiende langkjøring. Det er IKKE oljekiftene du skal spare på! Om du synes det er for stivt med 700+ for literen slik Møllers merkeverksteder tar for olja....bruk et autorisert, uavhengig verksted til servicene...det er likeverdig ifht garanti! Men velg en SERIØS aktør, dvs velg etter renomme og godt arbe'! Vær også klar over at både haldex-systemet og DSG-kassa skal ha oljeskift hver 60.000 km!!!!! Dette er det mange som har brent seg på, Møller har en lei tendens til å si "NADA" til garantien på disse delsystemene om skiftintervallet ikke overholdes.

Det er faktisk fort gjort å glemme ut, spesielt for de som kjører på "longlife" programmet. Havner oljeskiftet for DSG-kassa hhv Haldex mellom to servicer.....er det gjort! Og nei, Møller-gutta sier IKKE fra....iallefall ikke hos Volkswagen-delen. Skodas merkeverksteder er faktisk litt mer etterrettelige, den skal de ha........!

MHP HVA SOM SKAL GJØRES på de respesktive servicene har også uavhengige verksteder full kontroll over, men etabler et godt kundeforhold, snakk med verksmesteren om dette, og få sydd ut et serviceprogram som passer i forhold til kortere intervaller enn longlife-programmet. Det som er så hakkende dumt, er at VAG har bestemt at disse dumme kundene ikke skal få vite hva som blir gjort ved de respektive servicene lenger....det står IKKE i serviceheftet! Derved er du litt "stuck", du har ingen mulighet til å kontrollere at det du faktisk betaler for, blir gjort! Det er etter min oppfatning det fremste ankepunktet mot Møllers merkeverksteder. Men igjen: Skoda-delen opplever jeg som vesentlig bedre. Når det er sagt: jeg har hatt et utmerket forhold til mitt lokale VW merkeverksted gjennom flere tiår, men nei, når jeg etter mange år med ex-taxi og sånne ting, kunne flotte meg med ny bil, ja da syntes jeg rett og slett at 700 kroner literen for olja ble litt for meget! Siden jeg også foretrekker å skifte oftere...ble det et uavhengig verksted for meg.

Hva som er riktig for deg, vet du selvfølgelig best selv, men uavhengig av hva du velger: pas på bilen og den passer på deg, et godt serviceregime og understellsbehandling er nøkkelen til et problemfritt bilhold gjennom de årene du måtte føle for å eie bilen. Lykke til!

Antall visninger