Revisjonshistorikk [tilbake]

Bilen er jo ikke engang innkjørt...i ditt sted ville jeg som et minimum beholdt bilen lenge nok til å ha litt glede av de kronasjene du brukte på luftfjæringa, og ellers gledet meg over hver eneste kilometer med en feiende flott bil! Ja, du har et løpende verditap hele veien, men når bilen er 6 år nærmer du det et punkt der årlig verditap faller. Verditapet er normalt sett den største enkeltposten i et bilregnskap, det innebærer at du vil ha relativt sett lavere verditap pr år ved å beholde den bilen du har kontra bytte til en nyere ditt eller datt. Om "alt" kan gå i støkker? Ja, selvsagt kan MacMurphy slå til, men slik jeg leser din fremstilling, er du en reflektert mann som kjører med vett og ellers tar godt vare på bilen din. Gitt et normalt godt serviceregime, gjerne også løpende understellsbehandling, er det overveiende sannsynlig at såvel slitasjedeler generelt som andre deler holder minst like lenge som de ville gjort på en nyere bil. Sagt på en annen måte: om du bytter bil, genereres det kostnader til service og vedlikehold der også.

Ellers regner jeg med at du, som oss andre i Diesel Fan Club, har kjøpt en slik bil fordi diesel passer best til ditt kjøremønster. Går du over til benziner, det være seg en ren benziner eller hybrid, får du uvegerlig høyere forbruk og redusert komfort, spesielt på langkjøring. En benziner er ikke som en seriøs dieselbrenner, for min del ville jeg grått meg i søvn om jeg måtte gått over til benzin! Om bilen din vil holde seg i pris fremover? Tja, som nevnt over, årlig verditap går normalt sett nedover med åra. Dessuten: ved moderat salg av nye dieselbiler vil bilen din rett og slett bli sjelden etterhvert, du har en uslåelig kombinasjon med både en av markedets virkelig seriøse dieselmotorer og firehjulstrekk. Jeg vil våge å påstå at slike biler fortsatt vil være interessante for mange av oss som bor ute i periferien eller på annet vis har mye langkjøring under alle slags forhold. Husk at firehjulstrekk er tingen for en norsk vinter, dessuten gir det økt stabilitet uansett føreforhold....ikke minst i høye hastigheter på motorveier i det store utland. Legg til at det er en bil med kraftoverskudd så det holder, lavt forbruk og høy komfort. I det hele tatt: den dagen det blir vanskelig å selge en slik bil, da har det skjedd noe som gjør at bunnen detter totalt ut av markedet, en økonomisk krise av uante dimensjoner eller noe annet grunnleggende katastrofalt.

The Bottom Line er at du også har det som reven: du har både et skikkelig landeveislokomotiv, hadde nær sagt en ekte mannfolkbil, og du har en fornuftig, passe stor elbil. Da har du en "utgang", et godt alternativ, uansett om du skal til hytta på fjellet, ta en liten svingom ned til Spania, eller for den sakens skyld, bare til butikken. I sistnevnte tifelle kjører du Duracellbilen :-)

Antall visninger