Revisjonshistorikk [tilbake]

Problemene med de små benzinerne har vært knyttet til motorene med kamkjede, og da i første rekke strammemekanismen. Rundt 2013 gikk man over til en reim av den sorten som er ekstra sterk med ditto levetid, dette har gått ganske så greit. Hjemme hos oss har vi denne motoren i konebilen, det eneste problemet vi har opplevd er at tennpluggen på den bakerste sylinderen begynte å fuske rundt 75' kjørte kilometer. Dette er et ikke helt ukjent problem, men det var ikke slik at pluggens elektrode var brent bort, den ville rett og slett ikke mer. Vi kjørte imidlertid ikke stort med fuskingen før vi fikk skiftet plugger, det kan være forklaringen på at vi opplever dette som et mindre problem enn andre som kanskje har kjørt med en delvis defekt plugg over lengre tid og endt opp med en nærmest desimert elektrode eller noe annet festlig. Enkelte skal ha opplevd dette, men noe kynisk sett, man skal kjøre en god stund med en motor som fusker for at det skal gå så langt. Da er man rimelig sløv: man merker det godt når en firesylindret motor går på tre sylindre.

Gitt tidligere tiders estimerte levetid for tennplugger er det helt greit å skifte tennplugger på forebyggende basis, si med det være seg 60' eller 90' intertervall. Det man ellers skal passe på, er at 1.2 TSI trives best med oljeskift MED FILTERBYTTE hver 15.000 km, maks 20.000 ved overveiende langkjøring. Dropp dette med "longlife" service, det er så enkelt som at den eneste veien "ut" for snafs og dritt som uvegerlig akkumuleres i olja, er gjennom tappepluggen og nytt filter. Å kjøre lenger enn 15-20' på olja, er dårlig karma for både motor og turbo. Ja, det koster litt å skifte olje, spesielt om man benytter merkeverkstedene som priser olja som om den skulle være flytende gull, men strengt tatt: Golf er en grei bil....det er ingen grunn til at at et uavhengig, autorisert verksted ikke skal kunne klare å gjøre en fullverdig jobb med løpende service og vedlikehold på en Golf. Men velg samarbeidspartner med omhu: gjerne et verksted med gode referanser eller et sted man kjenner fra før, og bygg opp en god kunderelasjon . Merkelig nok, eksakt samme olje eller likeverdig olje med samme spesifikasjoner koster helt ned mot et sted mellom en tredjedel og en fjerdel. Da kan man faktisk koste på seg å skifte olje og filter etter et mer fornuftig intervall enn "longlife" servicene legger opp til :-)

Vær klar over at VAG har bestemt at kunden ikke lenger skal få informasjon om hva som skal gjøres ved de respektive intervallene, det står mao IKKE lenger i bilens instruksjonsbok. Spør man på merkeverkstedet, må man nærmest hale informasjonen ut, det behandles som en bedriftshemmelighet. Men frykt ikke, de fleste uavhengige verksteder har et datasystem med tilgang til serviceprogram for de fleste biler, også VW sine modeller :-)

Eventuell DSG-kasse skal ha - med trykk på SKAL HA - oljeskift hver 60.000 km. Manuell kasse er mer bop-bop, men oljesvette på kassa...uansett type girkasse...er en følge-med ting. Jeg ville ikke vært nervøs for "oljesvette" i ordets rette forstand, det er noe som alltid kan oppstå etter tid, men er det litt mer enn bare oljesvette - stikkord dråpedannelse - da bør man skygge klar og gå videre til neste bil....det er IKKE rasjonering på gode bruktbiler. Nei, det er ikke problematisk med oljesvette, egentlig ikke med litt drøpp heller, men EU-kontroll og merknad for "forurensning" og gud vet hva man kaller dette i disse miljøtider...det er noe dritt. Da må man gjøre noe med det, og å skifte en pakning eller simmerringer på en girkasse, ja det kan koste litt penger. Som sagt...det bør ikke være drøpp. Oljesvette derimot....det kan man ofte nesten glemme...bare sørge for en motorvask før EU-kontrollen om det skulle være litt mer enn bare rundt f.ex en pakning.

Ellers er 118.000 km problemfritt, bilen bør lett kunne kjøres båe 2 og 300.000 til uten nevneverdige problemer. Selvfølgelig, gitt et normalt godt serviceregime og ikke minst, UNDERSTELLSBEHANDLING! Sjekk bilen nøye for begynnende rustdannelse, og kjør den direkte til understellsbehandling om den ikke er understellsbehandlet av forrige eier! Fabrikkbeskyttelsens holder ikke mål for norske vinterveier!

Når man først har understellsbehandlet bilen, er etterbehandling annethvert til tredjehvert år nok til å holde bilen rustfri. "Koster litt"? For all del, men vi snakker typisk om 4-5.000 for etterbehandling. Det blir ikke stort pr år....man får ikke sveisa mye rust for dette! Ja, jeg er blant dem som tror på å ta vare på bilene mine og kjøre dem lenger enn langt og over så mange år som mulig. Det lønner seg i lengden, dessuten slipper man å bli stående langs landeveien og grine fordi bilen stopper og andre vemmelige ting :-)

THE BOTTOM LINE er at dette dreier seg om Golf 7. Det er en feiende flott bil, jeg har selv eiet to Golf 7. Jeg hadde fiks-ferdig bestilling på en Passat CC "med alt" når jeg fikk anledning til å prøvekjøre Golf 7 dagen før lanseringen, siden har jeg ikke vært i tvil, det er en bil som er så god på alle vis at man kjører med et evig smil som går helt opp til ørene! Ikke fordi den er ekspesjonelt god til en eller to ting, den er bare veldig god på det aller meste. Komfort, kjøreegenskaper, like stabil uansett hastighet, knallgod på vinterføre - jeg har forøvrig også firehjulstrekk - men med en god ESP/antispinn er også en konvensjonell forhjulstrekker god på vinterføre. Enkelte misliker forhjulstrekkerne, spesielt med 2.0 TSI / TDI underpanseret, det hevdes at bilene spinner for lett, og er nærmest ubrukelige med automatkasse....men uten forkleinelse for bilen....dette er ofte de samme gutta som innbiller seg at "aktiv" kjøring er noe man bare MÅ drive med hele tiden.

Det er altså IKKE lurt, verken med Golf eller andre biler. Men ellers? Min første Golf endte dessverre med å bli kondemnert etter en flom, derved fant jeg ut at STASJONSVOGN er tingen. Det er noe dere også bør vurdere, det gir en mer anvendelig bil, uten at den blir spesielt mye større. Men for meg og konen og hunden...av og til barnebarna...det gikk utmerket det også. Dog er bagasjeplassen i den vanlige kombi-versjonen i minste laget. Det hjelper dog med "smuglerrommet under golvet i bagasjerommet: der er det plutselig ganske mye mer plass!

EN TING er viktig FØR dere kjøper 1.2 TSI: GRUNDIG PRØVEKJØRING. Vi har som sagt samme motor, rett nok i en Beetle, men det er omtrent samme vekta å drasse på. Ja, 1.2 TSI har mer enn nok ytelse til norske forhold, den har også - overraskende nok - anvendbar kraft fra lave turtall. Min subjektive oppfatning er at både 1.2 TSI, 1.4 TSI og 1.6 TDI er biler som kun burde vært solgt med automatkasse - altså 7-trinns DSG. Med manuell kasse skal man vite hva man går til: det blir en god del giring langs landeveien. Takket være greit med moment fra bunnen er det ikke verre enn andre små benzinere, kanhende litt bedre, men som sagt...GRUNDIG prøvekjøring er å anbefale. Dette er også en viktig del av den egensjekken man skal gjøre på enhver bruktbil, og på en såvidt ny bil tilsier prisen at man bør innhente en tilstandsrapport, gjerne fra NAF, FØR man undertegner kjøpekontrakten. Dette gjelder selvfølgelig uanset tom man kjøper privat eller hos forhandler. Og servicehistorikken....skal være komplett...sjekk spesielt i forhold til skiftintervallet på eventuell DSG-kasse!

ET NB NB NB her: MED 118.000 km kjørt er det kun 2000 km igjen til 120.000 service. Dette vil normalt sett være det som kalles "stor" service, bla skift av olje på DSG-kasser. Dersom denne ikke er utført...sjekk hva det koster ved et merkeverksted og forlang et prisavslag som motsvarer iallefall halve servicekostnaden ved privat kjøp....hos forhandler ville jeg forlangt servicen utført FØR jeg undertegnet kjøpekontrakten i det hele tatt. Lykke til!