Revisjonshistorikk [tilbake]

Kloke ord fra Kamerat K her, å "teste" batteriet ved å shorte en kabel på dette viset, er om mulig enda dårligere karma som å bruke tunga for å sjekke om det er strøm i en stikk-kontakt i huset! Skal du gå videre på egen hånd, skaff deg en spenningstester eller et multimeter, få gjerne også med deg en venn som kan litt mer om strøm og spenning for å oppdatere kunnskapen og gjerne innlede et feilsøk. Symptomet kan antyde en vakkelfeil, om problemet ligger i bilens ledningsnett eller i batteriet, er ikke uten videre godt å si, men som Kamerat K sier, det er legio muligheter her.

Jeg ville begynt med å sjekke batteriet, gjerne ta en tur innom et bilelektrisk verksted eller annet verksted som har mulighet for å kjøre en belastningstest......fortrinnsvis UTEN å bruke "gnistmetoden". Samtidig kan man også sjekke ladespenning, strømtrekk mot starter og glødeplugger og hvorvidt det går strøm når tenninga er slått av. Denne gullrekka går forholdsvis kjapt og koster ikke allverden, er du heldig er det en enkel feil. Men det kan også være andre problemstillinger, type Gremlins eller tukling. Sånne feil er a complete different matter å nøste opp i, nettopp derfor begynner man med det enkle først. Uavhengig av hvor feilen ligger, for meg fremstår det som om du har lite erfaring med arbeid på spenningsførende anlegg og enda mindre erfaring med feilsøking. Om du ikke har en god venn som kan sine ting: bruk et verksted. Det trenger ikke koste allverden, er du heldig er det så enkelt som at batteriet har en defekt celle eller andre feil som gir seg tilkjenne når du vrir om nøkkelen og strømtrekket til glødepluggene går i peak. Det er på ingen måte uvanlig, og avhengig av hvilken type batteri du har: levetiden for et batteri kan være alt fra to-tre år (Biltema) til 10 år og mer (f.ex Exide med høy kortslutningstrøm, spesielt konstruet med tanke på dieselbiler) . Om det er her problemet trykker...gjør deg selv en tjeneste og kjøp det beste batteriet du har råd til....da slipper du problemer en stund.

Og igjen: ALDRI ALDRI ALDRI så mye som tenk tanken på å "teste" batteriet ved å shorte mot jord noensinne mer! Et batteri er konstruert for å sprute ut full kortslutningstrøm så snart du vrir på nøkkelen. Om du har et batteri av den sorten som har ekstra høy kortslutningstrøm, som du bør ha når du er en dieselbrenner, dreier det seg om både 1000 og flere ampere. Om du holder kabelen et millisekund for lenge mot gods, er strømgjennomgangen mer enn tilstrekkelig til å sveise den fast til jordingspunktet du holder den mot....vips....så har du full gjennomgang som du ikke får kuttet tidsnok før det bokstavelig talt smeller. Og nei, bruker du en feit skrutrekker eller en startkavel som "måleinstrument", den brenner IKKE av før det smeller. Du klarer heller ikke å springe fort nok til å unngå skader...det er i det hele tatt en situasjon der du ser skiltet med store bokstaver foran St Peters port: dette skulle du aldri ha gjort!

The Bottom Line er at vi alle har gjort våre erfaringer underveis, jeg var så heldig at jeg hadde en bror som var elektriker og sørget for at jeg ikke lærte ting på den harde og brutale måten. Det er absolutt en fordel, spesielt når du ikke har noen som helst sikring i kretsen.. Lykke til!