Revisjonshistorikk [tilbake]

Nja, et enkle svaret her er at det er ganske så mange gode grunner til å velge et uavhengig, autorisert verksted fremfor merkeverkstedet. Forutsetningen er at man velger sin verkstedsforbindelse med omhu, gjerne et verksted man kjenner fra før. Sjekk gjerne med gode venner eller referanser, ta gjerne en tur innom og snakk med verkstmesteren., få gjerne en omvisning på verkstedet. Nogenlunde grei orden og struktur gjenspeiler gode holdninger.

Noe kynisk sett, gitt at du finner en god samarbeidspartner, er det ingen forskjell på kvaliteten på verken arbeidet eller delene man bruker. Den største forskjellen ligger i tallet på siste linje i fakturanen, det vil være betydelig lavere enn ved et merkeverksted. Blant årsakene til dette er lavere timepris,lavere fortjeneste på olje og rekvisita. Mhp deler benytter man både originaldeler og likeverdige deler fra andre leverandører, i det hele tatt, normalt sett er man er minst like opptatt av fornøyde kunder som merkeverkstedet er.

Hva som blir gjort? Vel, VAG har bestemt at disse brysomme kundene som henger seg opp i at ting blir gjort, ikke trenger å vite hva som faktisk skal gjøres. Derfor finner du ikke serviceinstruksen i bilens dokumenter lenger. Du får heller ikke vite det sånn uten videre om du spør på merkeverkstedet, man skylder på alt fra "personvern" til "bedriftsintern informasjon". Men have no fear, ved frittstående verksteder har man som regel tilgang til dataverktøy med detaljert oversikt over hva som skal gjøres når. Og undre over alle undre, der er det faktisk IKKE en vel bevoktet hemmelighet!

Nå sier du ikke noe om bilen din er en Golf VI, Golf VII, du sier heller ikke om bilen din er en benziner eller en TDI, det er en del forskjeller her. Generelt er det imidlertid sånn at den kloke velger å ta service ofter enn det famøse "longlife" programmet. I korte trekk innebærer det at du ber ditt verksted om å legge opp en serviceplan for deg, der du tar service med oljeskift MED FILTERBYTTE hver 15.000 km, dette gjelder speseilt for BÅDE de små bensinmotorene, men også TDI. Ja, du kan strekke det til 20.000 km om du har mye langkjøring, det kan du vurdere i samråd med din verkstedsforbindele. Dernest er det viktig å ha styring med oljeskift på eventuell automatkasse og firehjulstrekk....dette SKAL uten unntak gjøres hver 60.000 km.

Andre ting, som bytte av luftfilter, pollenfilter, sjekk av ditt og datt, tannreim, registerkjede (for 2.0 TDI fra Golf VII) osv osv....blir en del av den serviceplanen din gode verkstedsforbindelse setter opp for deg. Mer komplisert er det ikke, men igjen, det dreier seg om å velge en god samarbeidspartner, en man kan ha full tillitt til og bygge en god relasjon til over tid. Det kan selvfølgelig være et merkeverksted, men det kan altså like gjerne være et uavhengig, ALLTID autorisert, verksted. Det er en av fordelene med Golf...det er en grei bil å skru på, med god deletilgang....uansett hvor du måtte befinne deg i Europa.

Den tingen du MÅ være oppmerksom på, er at Møllers "rustgaranti" har et par ekstra punkter i den serviceinstruksen du ikke får se. Dette betinger egentlig bruk av merkverksted for at "rustgarantien" skal gjelde. Den som finleser betingelsene, vil imdlertid raskt se at det er mye smartere å sørge for at bilen blir understsllebehandlet tidligst mulig, og får jevnlig etterbehandling, typisk hvert annet til tredje år. Dersom bilen din er grei ifht rust, bør du altså tenke ha et forhold til understellsbehandling også. Ja, det koster litt, men det er svært god økonomi i det lange løp.

The Bottom Line er at det som betyr noe, er kvaliteten på arbeidet som blir gjort. Hva som står over døra på verkstedet, er mindre viktig, men et normalt godt serviceregime og jevnlig understellsbehandling er nøkkelen til en sikker bil, et problemfritt bilhold og langt liv for bilen din. Ja, det koster litt mer med service hver 15.000 km kontra f.ex longlife programmet, men velger du et uavhengig, autorisert verksted jevner det seg ut, du kommer likevel billigere ut enn om du skulle fulgt "longlife" programmet ved et merkeversksted. Det bør ellers nevnes at jeg har kjørt VW noen tiår, ja, jeg har et utmerket forhold til merkeverkstedet, men jeg har også et svært godt forhold til et uavhengig verksted et steinkast unna der jeg bor. Dette verkstedet tar all service, alt grunnleggende vedlikehold på familiens Volkswagen. Kort reisevei, dobbelt så mye service for samme pris og litt til, god kvalitet på arbeidet, men igjen: velg din verkstedsforbindelse med omhu! Lykke til!