Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, nå har det seg sånn at det ofte er et stort gap mellom det bildet populistenes fremtidsvisjoner og realitetene. Så også her, og skal vi være litt djevelens advokat her: elbilforeningen er mest opptatt av å beholde elbil-privilegiene. Politikerne på sin side er mest opptatt av å sanke stemmer. Så får det heller være at det fremdeles er sånn at mange nordmenn bor sånn at elbil ikke passer helt inn i verken hverdagen generelt eller kjøremønsteret spesielt. Legg til at elbiler egentlig ikke er spesielt miljøvennlige, og at det nok er enklere å importere en drøss batteribiler enn det er å trylle frem en oppgradering av distribusjonen av elektrisk kraft over natta. I det hele tatt, det er opptil flere elefanter i rommet som kommer til å stikke kjepper i hjula for "elektrifiseringen".

Mhp foreningene du nevner, vil det helt sikkert dukke opp populister som ser sitt snitt til å skaffe seg et greit levebrød ved å stifte og fronte slike foreninger så snart el-traktorer, eltrucks, elbobiler måtte komme på markedet, men det er denne bagatellen med batterier som energibærer da: det skal litt mer energi til å fløtte tunge kjøretøyer og/eller pløye opp et jorde. Det blir fort fryktelig tungt, det stopper bokstavelig talt seg sjæl inntil vi får en helt ny teknologi der vekta går ned og lagret energi går opp. Mer komplisert er det ikke, men det vil ta tid før vi kommer dit. Så følg med, følg med, kanhende du kan bli en ildsjel og starte Noregs El-Traktor Laug!

At NAF ikke svarer i det hele tatt, er trist og leit, kanhende de ikke vil innrømme at de ikke har peiling på hvor mange medlemmer som har den eller den drivlinjen i bilen? Det er jo egentlig ikke sånn at det er noen knytning mellom bil(ene) som måtte være registert på den enkelte og medlemsregisteret. Det enkle svaret er at nei, det vet man ingen ting om!

Men det finnes jo offentlige tall for hvor mange elbiler som er solgt, hvor mange som er registrert til enhver tid, så du kan jo få en viss oversikt derfra. Men, igjen: fort gjort å glemme, men en ikke ubetydelig andel av elbilene er bil numme to, tre og eller fire i husstanden....ikke minst i Asker og Bærum er det familier som har et par svære SUV med konvensjonell motor i garasjen og en Tesla eller to til å frakte seg selv og matpakka til og fra kontoret i Oslo sentrum.

Ja, til og med her hvor jeg bor er det mange som har en konvensjonell bil som "hovedbil" og elbil til jobbkjøring...det var dette med "privilegier", et av dem er å spare bompenger. Om det "virker"? Tja...det gjør det vel forsåvidt....mennesker som ellers kunne tatt toget (om vi ser bort fra pandemien) kjører istedet elbil.....og det er jo strengt tatt en "ekstra" bil da....ekstra forbruk innebærer pr definisijon økte utslipp. Som sagt, det er et par elefanter i rommet som vi burde snakke mer om, en av dem er konsekvensene av økt forbruk og det faktum at elbiler egentlig bidrar til å videreføre en del av problemene som følger med bilkjøring, uansett hvor mye grønnmaling populistene måtte ta frem. Min subjektive oppfatning er at det ikke er noen snarveier her, vi bør våge å snakke om elefantene i rommet og ha flere tanker i hodet på en gang.