Revisjonshistorikk [tilbake]

Det enkle svaret her er at dagens pigger er mindre og lettere. Dessuten er det strengere krav fra myndighetenes side, færre pigger som er fordelt over hele dekkflaten gir mindre slitasje, dessuten gir det også bedre veigrep gitt mindre....lettere....færre....pigger. Og nei, det er ikke slik at dette innebærer at du må skifte ut dekkene tidligere enn før, kfr det faktum at tidligere tiders pigger av den lange og tunge sorten skvatt ut av dekka for et godt ord. At de kunne bli presset gjennom dekket som en følge av slitasje, absolutt, men det gjorde de pinadø uansett hvor de var plassert!

En helt annen ting er at piggdekk nødvendigvis vil ha kortere utnyttbar levetid enn f.ex piggfrie vinterdekk. Det ligger i sakens natur: et piggdekk som er det vi kaller "halvslitt" har typisk 4-5 mm mønster igjen. Da begynner det å bli i minste laget for tøffe vinterforhold. Ja, man kan selvfølgelig kjøre dem "halve" vinteren og spandere på seg nye dekk til nyttår, men som vi vet, pigger blir slitt over tid, erfaringsmessig er det beste tatt av et piggdekk når vi bikker "halvveis". Uavhengig av dette, 5 mm er forsvarlig, jolly fine. 4 mm gir merkbart reduserte vinteregenskaper så snart det blir mer enn noen centimeter snø eller slaps på veien. 3 mm er russisk rullett, da skal man kjøre med conduite og stor aktsemd! Så enkelt er det, og nei, velger du et nordisk piggdekk punkter du neppe "hele tiden". I det hele tatt, punktering er (heldigvis) ikke noe som skjer hver dag, og defintivt ikke som en følge av pigger som blir presset gjennom dekket.

Når det er sagt, på noenogførti år har jeg vel opplevd pigger som har regnt gjennom en eller to ganger. Antall ganger jeg har hatt punktering, kan jeg telle på fingrene på en hånd. Det er mao ikke noen stor greie, spesielt ikke gitt det faktum at jeg har kjørt opp til 70' km årlig med privatbilene mine. Mye skyldes selvfølgelig at jeg konsekvent skifter dekk før 3 mm med vinterdekk, og jeg kjører heller ikke sommerdekka spesielt mye lenger ned. Omtrent halvparten av de noenogførti åra har jeg kjørt piggfritt med privatbilene mine, jeg oppdaget ved en inkurie at mine ikke altfor slitte piggdekk - nordiske dekk av beste sort fra Gislaved - var dårligere enn datidens piggfrie dekk på klonk is. Siden har det gått i Gislaved, senere Conti, begge gode allround-dekk, og etterhvert har jeg fallt fullstendig for Nokian, det er kongen på haugen når det virkelig gjelder. Anbefales på det varmeste, uansett om vi snakker pigg or not to pigg :-)

The Bottom Line er at nei, piggdekk er uproblematisk, den største fordelen med piggfritt er at man kan slite en millimeter eller to ekstra på sommeren før man kjøper nye vinterdekk foran neste sesong. Det krever imidlertid at man har en defensiv kjørestil og er oppmerksom på at piggfrie vinterdekk gir noe lenger bremselengde når temperaturen stiger, spesielt på våt vei. Om man velger piggdekk eller piggfritt, må være opp til hver enkelt, vi har alle forskjellig kjørestil, vi har alle forskjellig kjøremønster og ikke minst, forskjellige føreforhold avhengig av hvor vi ferdes. For meg er piggfritt riktig, men piggdekk er helt klart tingen om du må ut på veiene under forhold med mye underkjølt regn. Dette har som vi vet, preget vinteren mange steder i landet de siste åra, tiden med stabilt gode vinterforhold er tydeligvis forbi, iallefall i kystnære strøk. Mhp dette med slitasje og så videre: i Sverige sier TSV at sikkerhet må komme først, i Sverige har man som kjent lange perioder med forhold der pigg er best i store deler av landet. Når jeg ser "Kykrsæterrøra" tenker jeg helt automatisk "pigg", så kjøp deg gode piggdekk med god samvittighet og i trygg forvisning om at du neppe vil oppleve punktering som følge av piggproblematikk med det aller første! Dagens reklame: mener Nokian også gir en form for bruksskadegaranti på nye dekk om du registrerer deg!