Revisjonshistorikk [tilbake]

Det enkle svaret her er at nei, det er IKKE slik at alle bilfabrikanter over den ganske jord følger samme oppskriften her, min subjektive oppfatning er at det knapt nok er to fabrikanter som er "enige" her. At Broom har gjort et hederlig forsøk på å gi oss en grei oppskrift som nok kan ha en viss gyldighet, skal de ha honnør for, men rekken av unntak er uendelig lang.

Når det er sagt, også "Rødboka" og tidligere tiders "oppslagsverk" er spekket med feil. Det kan man ha sine meninger om, men til syvende og sist er det sånn at det ikke er noen fasit her: det er IKKE sånn bokstav nummer ditt og datt i rekka gir et entydig produksjonsår for alle biler. Synd, det kunne gjort alt så meget enklere om man like godt hadde trykket inn en produksjonsdato!

Når det er sagt....det er først og fremst det særnorske avgiftsnivået som gjør at vi er over gjennomsnittet opptatt av dette. Høye avgifter gir høye bilpriser og derved også relativt sett høyere verdifall pr år enn i andre land. Det særnorske begrepet "årsmodell", som i store trekk legger tl grunn at en bil som blir førstegangsregistert mellom den 1.7 2014 og 21.6 2015 som "2015" modell er ikke speseilt ryddig: kfr at man plutselig snur på flisa og gjør bilene som er registert i første halvdel av dette intervallet et år eldre i det øyeblikk den bolde eieren skal bytte inn bilen sin!

Det samme gjør seg gjeldende ved kjøp og salg av bruktbiler, og man må gjerne mene at bilens faktiske stand har større betydning, men uansett hvordan man snur og vender på dette: det gjør titusenlapper på utgangsprisen....når forhanderlen gjør det ene fratrekket etter det andre, ender man opp med et skambud på en bil som ved et trylleslag plutselig er et år eldre! Det samme forholdet gjør seg forøvrig gjeldende om man er så uheldig at bilen blir smadret...også forsikringsbrnasjen slår mynt på en tilsvarende kvasivurdering. Derfor er dette helt klart et forhold vi alle bør være bevisst: ha en klar formening, ha orden på bilens lovlige dokumenter!