Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, jeg er blant dem som mener at kjørelengden bare er et tall. For meg betyr bilens faktiske stand mer enn kjørelengde, det er antall år på veien som tar rotta på en god bil, ikke noen hundre tusen kilomeer fra eller til. En bil som er kjørt langt vil også ofte ha levd et liv med proffesjonelle brukere, som ikke bare har mye langkjøring, men også passer på bilen bedre enn "hvermannsen" som svinser frem og tilbake til butikken i dann og vann og ellers lar bilen gå for lut og kaldt vann.

Mhp de to bilene du nevner, har både Telenor og andre statlige virksomheter hatt mange av sorten. Det man bør unngå, er som så ofte ellers: biler med altfor mange eiere....det er ofte en grunn til at biler skifter eier på null komma null. Ellers er dette egentlig ganske så enkle og greie biler, men som vi vet, rust er en skikkelig Achilles hæl. Som vi vet, bilen forøvrig er bare en drøss byggeklosser som kan byttes eller repareres uten for mye dilldall, men oppstår det kritisk rust, har man to alternativer: bruke et halvt nasjonalbudsjett på rustsveising eller la bilen bli spiker.

Jeg ville også vært noe tilbakeholdende med automatkasse her, ikke fordi det nødvendigvis innebærer voldsomt store problemer, men fordi en manuell kasse er så mye enklere å forholde seg til, ikke minst når du skal ha en hobbybil for kos og glede. Det er så enkelt som at disse bilene også er populære som trekkvogner, det gjør sitt når det gjelder slitasje på hele drivlinjen, men du og du, så stor forskjell det gjør for lommepungen med manuell kontra automatkasse her! Det gode er forøvrig at de to bilene du nevner, har hyggeligere prisleie enn vår alles kjære Landcruiser, og skulle jeg valgt mellom de to, ville jeg nok holdt en knapp på Pajero. Ikke fordi Patrol er noe dårligere, men fordi jeg har kjørt en slektning av Pajero som tjenestebil, det er rett og slett en sjarmerende bil som gjør det den skal, ikke rå på verken ytelse eller komfort, men som sagt, sjarmerende - bør oppleves! Lykke til!

Antall visninger