Revisjonshistorikk [tilbake]

Nå er ikke Toyotas dieselmotorer fra denne epoken feilfrie, og de er heller ikke riktig like økonomiske i drift som sine tyske konkurrenter. Legg til at motoren ikke er noen høydare mhp ytelse, her ville jeg valgt benziner gitt at du ikke kjører mer enn si 15-20.000 i året og bare føler må-ha-Toyota og SUV. Vær imidlertid ops på at verken ESP/antispinn eller firehjulstrekk er av det beste på RAV4, dersom du har spesielle krav til fremkommelighet og gode vinteregenskaper, se i retning av Skoda eller VW gitt at du ellers synes å ha driftsikkerhet og totaløkonomi på lista.

Og nei, Toyota er på ingen måte feilfrie biler, men Toyota Norge og merkeverkstedene har fokus på fornøyde kunder og god kundestøtte. Den skal de ha. Men for de av oss som føler at lommepungen hopper av angst bare vi nærmer oss et merkeverksted, er det uavhengige, autoriserte verksteder som er tingen. Der er RAV4 forsåvidt et godt valg, den er grei å skru på, og deletilgangen er god, om enn ikke blant de billigste på det området. I det hele tatt, gitt et normalt godt serviceregime og ikke minst...en nogenlunde "rustfri" bil, kan du ha mye glede av en bil av den sorten du antyder.

Et NB her: sjekk bilen nøye for rust! Vel får alle Toyota understellsbehandling når de kommer til landet, men denne varer ikke evig, etterbehandling typisk hver annet til tredje år må til så lenge vi har veier som saltses så heftig at det blir som å kjøre i selveste Dødehavet! Og finner du en grei bil, sørger du selvfølgelig for understellsbehanlding om du vil ha glede av den noen år. Ja, det koster litt, typisk 5-6000 for en treårs etterbehandling , men i det lange løp....det forlenger lett levetiden for din 100.000 kroners investering med både 5 og 10 år. Lykke til!

Antall visninger