Revisjonshistorikk [tilbake]

Med et oppgitt blandet forbruk på 0.62 skal du ikke se bort fra at det går 0.9 og vel så det om kjøremønsteret i alt det vesentligste består i småkjøring...typisk kjøreturer som består av alt fra noen hundre meter til butikken til si et par til hver vei jobben. Vær også ops på at dette ikke er en beste årstiden for små benzinere, rett nok blir en benziner raskere varm enn en dieselbrenner, men okkesom, det tar minst en mils kjøring før olja er gjennomvarm. Legg til at også dekk, føreforhold og ikke minst gassfoten påvirker forbruket. Legg til at tallet "0.62" nok er målt på en optimistisk måte, gjerne med sola i ryggen og medvind, jeg tipper at normalforbruket for oss vanlige dødelige vil ligge fra 0.7 og oppover...avhengig av hva man legger i "blandet kjøring"...altså kjøremønsteret. Ikke minst denne lille detaljen med firehjulstrekket tilsier at 0.62 er i overkant optmistisk, dette er tross alt ikke en hybrid, slik Suzuki har introdusert i nyere tid.

Nå sier du ikke noe om kjøremønsteret, om du har et kjøremønster med si 50 % reell langkjøring, ville jeg begynt å nøste opp som følger: : først og fremst sjekket når bilen hadde service og hva som faktisk er gjort. Et gjengrodd luftfilter og slitne tennplugger er klassiske årsaker til høyt bensinforbruk, likeledes er det lurt å sjekke at kjølevæsketemperaturen ligger der den burde...om termostaten f.ex er wide open kjører du alltid med kald motor. Å sjekke disse tingene er relativt enkelt, og når du eller mekanikeren så alikevel står der med pluggen i hånden: sjekk gnisttapet og ikke minst: sjekk FARGEN. Ved perfekt forbrenning skal pluggen være sjokoladebrun, nesten som Freia Melkesjokolade. Er den kølsvart, gjerne med sotavleiringer, ja da går motoren på så feit blanding at den nesten drukner. Da skal du ikke se bort fra at du har et innsprøytingsproblem.

Dette er hovedtrekkene i hva du bør tenke gjennom evnt undersøke, ellers er det som antydet innledningsvis, ikke nødvendigvis dramatisk høyt forbruk. Igjen, det avhenger av kjøremønsteret, og er du i tvil, ta deg en kosetur på si 10 mil en søndag og sjekk forbruket på typisk landeveiskjøring i jevn hastighet, prøv gjerne å kjøre jevnest mulig. Det er som regel nokså enkelt å ha kontroll på alle faktorer som påvirker forbruket ved landeveiskjøring. Og ja, du kan selvfølgelig kjøre økonomisk med en benziner også, men det er en litt mer krevende øvelse enn med diesel. Lykke til!

Antall visninger