Revisjonshistorikk [tilbake]

Det er egnetlig samme prinsippet som før: varmen oppstår fordi det er enorme mengder med spillvarme som må ledes bort fra motoren. Det vi gjør, er å lede litt av denne varmen inn i kupeen istedetfor å styre alt sammen til radioatoen :.) Og med "varmeveksler" tenker jeg på det vi kan kalle en liten radiator inne i bilen. Om den hadde vært kjempestor, hadde vi sluppet vifte, men siden den er litt "gjemt bort og er så liten som den er, må vi sende en luftstrøm gjennom den for å transportere varmen derfra og inn i kupeen. Verre er det ikke, men i vår mer eller mindre moderne tid må vi selvfølgelig dytte inn masse leamikk og ha mulighet til å kjøle ned bilen på varme sommerdager i tillegg (for de som bor på steder der det ikke er "helårstemperatur") .

Og som vi vet, i det øyeblikk det kommer mye leamikk inn i bildet, begynner det å bli utfordrende å fikse ting sjæl. Derav rekkefølgen: det er iallefall enkelte ting som er relativt lett tilgjengelige. Men som du antyder, selve "radiatoren" ligger bokstavelig talt "begravet" dypt inne i det vi kalte "varmeapparat" i hine dage, nå heter det "klimaanlegg". Og nei, det ligger IKKE lenger lett tilgjengelig sånn omtrent midt i bilen slik det gjorde på f.ex Opel Rekord fra 1957-1966, nå må man nærmest demontere "halve interiøret" for å komme til! Men have no fear, det kan være en av de enkle tingene. Det er heller ikke uvanlig at en variant over temaet "radiatorrens" kan gjøre underverker. Volvo endrer ikke noe som fungerer, med litt flaks er problemet knyttet opp til noe som har skjedd før: med litt flaks kan en dyktig mekaniker nøste opp problemet rimelig greit og enten løse problemet....eller gi deg et godt råd for veien videre. Lykke til!