Revisjonshistorikk [tilbake]

Sist jeg sjekka, var det ingen som hadde en nogenlunde pålitelig krystallkule. At elbil-lobbyen og miljøbevegelsen i skjønn forening står med sammenbitte tenner og durer i vei med reinspikka skremselspropaganda, er ikke helt det samme som at fremtiden blir kølsvart for alle som måtte begå den store synd å kjøpe en bil som faktisk passer for det kjøremønsteret og bruksområdet de faktisk har. Sagt på en annen måte: Norge er ikke et land som egner seg spesielt godt for elektrifisering: vi har tildels store avstander, vi bor spredt, det er i det hele tatt et tynt befolket land om vi ser bort fra denne landsbyen innerst i Oslofjorden. Legg til at verken høyspentnettet eller distribusjonsnettet for elektrisk kraft er i nærheten av å kunne "elektrifisere" landet.

Mao vil det ikke være slik at vi bare kan vri om en bryter verken i 2025 eller 2030, ser vi nøkternt realistisk på det, vil vi se 2050 på kalenderen før de våte drømmene til miljøfrikene nærmer seg oppfyllelse. Og skulle ikke de faktiske forholdene nevnt over være nok "festbrems" her, vil produksjonstekniske problemsitllinger trekke i samme retning: batteriproduksjon krever enorme mengder energi, det krever enorme mengder råstoffer. Det er rett og slett ikke så "grønt" som "de gørnne" vil ha det til, det vil i seg selv gjøre at de store markedene må skynde seg langsomt. At det finnes mennesker med skylapper som sitter "på vippen" i regjeringen, endrer ikke på det faktum at Norge faktisk IKKE er verdens navle og styrende for utviklingen i verden. Og nei, det er ikke slik at "ny batteriteknologi" kommer over natta, eller for den sakens skyld, i overskuelig fremtid. Det blir litt som Thorium-reaktorer: mange har hevdet at det er "rett rundt hjørnet". Vel, drømmer må vi få lov til å ha, men i virkelighetens verden tar ting tid - reelle, anvendbare nyvinninger krever mye, mye mer enn et intensjonsvedtak i Gutteklubben Grei.

At MDG og så videre drømmer om mangedobling av "miljøavgiftene" over hele fjæla? Det er litt spnn "gammelt nytt" det også, fort gjort å glemme, men uten bensin og diesel stopper samfunnet slik vi kjenner det fullstendig opp. Avgifter som påfører såvel privatbrukere som næringslivet "enorme merkostander" vil ha omtrent samme umiddelbare virkning på samfunnsøkonomien og sysselsettingen som pandemien og nedstegningen, med en vesensforskjell: over tid snakker vi om at slike merkostnader vil terminere næringslivet, eliminere all innenlands produksjon av hele gullrekka fra industriproduksjon til matproduksjon, for ikke å snakke om matdistribusjon. Og folket? Vel, er vi alle sammen på "NAV", da blir det ganske stusselig med mat i skapet, vi så jo hvor kjapt butikkene ble ribbet i begynnelsen av pandemien! Og nei, oljeprisen alene vil ikke stige så dramatisk at vi får galopperende kostnader med det første...dette vil først og fremst være styrt av avgifter. Men det går altså en grense: skal vi være konkurransedyktige, skal vi i det hele tatt ha et næringsliv og bosetting i Norge, må politikerne putte fingeren i jorda.

DEN BESTE MEDISINEN MOT ET SLIKT SKREKK-SCENARIO er å sørge for at grønne partier aldri noensinne får makt og flertall i verken nasjonalforsamlingen eller lokalt. Ikke et vondt ord om genuint miljø-engasjement, men det er en forskjell på å fise og drite i buksa!

THE BOTTOM LINE er at ja, det eneste vi kan være sikre på, er at avgiftene kommer til å gå opp i fremtiden. Sånn har det vært gjennom hele etterkrigstiden, og sånn vil det fortsette, uten at vi skal gå inn i årsakene ti lakkurat det. Og nei, det vil IKKE være noen "free lunch" for de som kjører elbil heller, nok er nok, vi andre kan IKKE stilltiende godta at mennesker som kjøper en elbil til halvannen million skal slippe fullstendig unna både engangsavgift, moms, bompenger, veibruksavgift og i tillegg skal vippe den massive regninga for elektrifisering av personbiler over på alle oss andre som faktisk bor sånn at vi IKKE kan kjøre elbil! Vel sitter Venstre på vippen akkurat nå, men det går en grense for hvor langt en mengningsløssubisidering av elbiler kan fortsette.

Jeg vil anta at vi ser en kursendring etter neste stortingsvalg, pandemien har kostet såpass mye at det må få konsekvenser på flere felt, også elbilpolitikken. Og nei, jeg har heller ikke krsytallkule, men noe kynisk sett, vi vil få et avgiftsnivå som gjør det mulig for hvermannsen å bruke bilene sine, også i fremtiden. Sånn sett er jo f.ex dieselbiler en vinner her, diesel må vi ha for at samfunnet skal fungere, kfr det faktum at vi ikke har veldig mange alternativer til diesel for transportnæringen de første 30-40 åra! HYBRIDER i denne sammenhengen? Win-win spør du meg, da får man en skikkelig Ole Brumm, der man kan velge kjører på bensin eller diesel når man ikke har mer strøm på batteriene, om man kjører i hybridmodus får man redusert drivstoff-forbruk, hipp hurra, og er det en ladbar hybrid, ja da kan dekke inn en del av småkjøringen i ren elektrisk modus, med hjelp fra forbrenningsmotoren når gradestokken kryper nedover....fort gjort å glemme, men vinteren er ennå ikke avskaffet! I det hele tatt, kjøp bil etter behov og kjøremønster, ikke ta sorgene på forskudd, som min gamle mor alltid sa, halvparten kommer aldri, og iallefall ikke i 2025.

Antall visninger