Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, ikke helt "endelig", både bilbransjen og ikke minst forsikringsbransjen elsker å misbruke begrepet "faktisk årsmodell" i eget favør :-) Som spørsmålet ditt gjenspeiler, det å ha et bevisst forhold til både bilens "Baureihe", kall det gjerne produksjonsår som jo er det Benny refererer til her, og ikke minst, når bilen faktisk er førstegangsregistert. er både viktig og smart. Spesielt ved kjøp og salg, og ikke minst, om bilen ender opp med å stå i fare for å bli kondemnert. Da betyr det plutselig veldig mange titusenlapper om forhandleren eller takstmannen ved et pennestrøk tar en liten spansk en og prøver å gjøre bilen et år eller tre eldre enn den faktisk er om vi forholder oss til objektive kritier som "Baureihe" og "Erstzulassung"....som jo er gjengs i andre land.

Det bør imidlertid også nevnes at norsk bilbransje har utviklet en ukultur med å bruke begrepet "årsmodell" når man skal SELGE bilen....en bil som er levert mellom 1.juli 2017 og 31.juni 2018 blir solgt og priset som en "2018-modell"....men i det øyeblikk du skal selge den....blir den aber pløtzlich verdivurdert som en "2017-modell". Vips, så ramler innbytteprisen noen titusenlapper, men bli ikke overrasket om bilen neste dag står med en merkelapp på ruta som sier "2018-modell". Ja, dette skjer i de beste familier, derfor er det ekstremt viktig å ha et forhold til dette, spesielt når man skal selge eller kjøpe en bruktbil.

Om mulig enda viktigere er det om du er så uheldig at bilen din blir kondemnert og forsikringsbransjen er involvert....glem aldri at takstmennene er både kjøpt, betalt og opplært av forsikringsbransjen. Det er ikke uvanlig at en bil blir både et og tre år eldre i det øyeblikk en skade oppstår. At forsikringsbeviset bygger på bilens lovlige dokumenter, herunder chassinummeret, hjelper ikke...ei heller at man ofte betaler flere tusenlapper høyere premie basert på den verdivurderingen som implisitt ligger i forsikringsbeviset. Å nei, om takstmannen prøver seg på en Går-Det-Så-Går-Det, da skal du pinadø stå fast på ditt til Dovre faller og ha en skarpskodd advat for å få gjennomslag og få en erstatning som nærmer seg det bilen faktisk er verdt! Jeg har sett dette så ofte at det neppe er tilfeldig og "feil", faktum er at i det øyeblikk du tar opp dette forholdet hos unevnelige aktører i bransjen, ja da blir plutselig saksbehandleren utilgjengelig, du havner automatisk i skuffen for "kompliserte saker". Noe kynisk sett, det er tydeligvis dette enkelte selskaper mener med "en pris før, en helt annen pris etter" en skade.

Som sagt....greit å ha et bevisst forhold til dette FØR man står der med bakoversveis og blir forsøkt bondefanget eller egentlig....i noen tilfeller.....rundlurt....sogar svindlet.