Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, Tesla bør du stryke fra lista først som sist, det er av akademisk interesse om Tesla er "billig" eller "dyr" på verksted: dels er tilgangen på verkstedstjenester geografisk begrenset, dels er man ikke helt "der" når det gjelder ventetid, serviceholdninger og så videre, ikke minst: man har veldig, veldig variabel logistikkstyring på en ganske viktig ting: reservedeler. Dersom du i større eller mindre grad er avhengig av bilen, kan det fort bli grå hår i hodet og ikke minst, kostbart, å eie en Tesla. Det er heller ikke en ubetinget sannhet at elbil er så utrolig billig å kjøre med, det avhenger av kjøremønsteret, det avhenger av hva som skjer med bompengene og bruksavgiftene etter neste stortingsvalg...kfr at vi står midt i en pandemi som påvirker økonomien noe aldeles forferdlig...og ikke minst: du må ha mulighet for å innstallere en forskriftmessig hjemmelader.

Mhp V60 og Passat er begge greie biler, regner med at du tenker på hybrid i begge tilfeller. Igjen, vurder kjøremønsteret nøye, når jeg ser ordet "billigst mulig" tenker jeg at du bør gå et par runder på kjøremønsteret: en hybrid som kjøres i hybridmodus, gir greit forbruk jevnt over. Å tro at man kan kjøre en ladbar hybrid på strøm store deler av tiden og derved spare penger, er ikke helt "der", det er så enkelt som at bensinmotoren må være med på moroa om du skal ha det godt og varmt i bilen i vinterhalvåret. Det betinger også at du har et kjøremønster som gjør det realistisk å utnytte den elektriske rekkevidden på denne måten, iallefall i sommerhalvåret, og det betinger - igjen - at du må ha mulighet til å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader. Normalt sett vil du imidlertid kunne kjøre like billig eller billigere med en dieselbrenner. Verdt å ha i bakhodet, en dieselbil koster også ofte mindre i innkjøp, og er minst like pålitelig.

Bakdelen med Passat GTE er en liten bensinmotor under panseret. Ja, det er en gjennomprøvd og pålitelig bil på alle vis, og den vil falle rimeligere enn en Volvo både i innkjøp og i drift, kfr at det er problemfritt å serve bilen ved et uavhengig, autorisert verksted og bruke såkalt "uoriginale" deler...ikke uvanlig at forskjellen ikke er stort mer enn innpakningspapiret og prisen. Men i ditt sted ville jeg prøvekjørt bilen først: ja, Passat er en svært god bil på alle vis, bilen er kjapp, 1.4 TSI leverer også greit med krefter fra lavere og midlere turtall, men for å hente ut toppeffekten - som egentlig ikke er så voldsom - må du jage turtall. Om du har diesel i dag, vil det være en stor forandring som du bør prøve før du kjøper.

V60 er først og fremst en mindre og trangere bil, men Volvo er Volvo, ikke helt greit og billig å eie Volvo i Norge, men bor du f.ex nær Sverige er det plutselig veldig mye greiere. Pandemien går vel over en gang...så da blir det iallefall greit å svippe over grensa for service og vedlikehold :-) V60 hybrid har også en seriøs dieselmotor under panseret, så ja, selv om jeg normalt sett er medlem i VAG Fan Club, om jeg hadde vært i Hybrid-markdet ville jeg helt klart valgt V-60. Men billig moro er det ikke, skal du ha "billigst mulig" medfører innkjøpsprisen og årlig verditap alene at du går i underskudd så det bare suser målt opp mot en virkelig billig bil. I ditt sted ville jeg putta fingeren i jorda og erstattet "billigst mulig" med en vurdering opp mot ditt budsjett: hvor mye ser du for deg å bruke på bil i året? Passat GTE vil helt klart være gjerrigknarkens favoritt her, men om jeg hadde vært opptatt av å spare, ville jeg valgt f.ex en passe ny Skoda Octavia med 2.0 TDI under panseret. Da får du en Ole Brumm bil her: rimelig på alle vis, svært pålitelig osv osv. Skal du være ekstremt gjerrig, velger du 1.6 TDI, gjerne en bil med manuell kasse....da girer du deg ihjel, men du sparer veldig, veldig mye på drivstoffbudsjettet, og igjen, det er en grei og rimelig bil å eie!

Om du derimot er villig til å leve med høyere innkjøpspris og det som følger med, samt noe høyere kostnader til service og vedlikehold (gitt at vi snakker Norge) gir V60 deg sikkerhet, komfort, pålitelighet i bøtter og spann! Drivstoffkostnadene er helt greie, og igjen: service / vedlikehold innebærer NOE høyere kostnader....men absolutt ikke avskrekkende. Absolutt en feiende flott bil , spesielt om du kjører si 40-50.000 i året og vet å sette pris på en komfortabel langkjøringsbil. Men, som nevnt, ta med kjøremønsteret i vurderingene dine: om du kjører 10-15.000 i året og stort sett kjører til og fra butikken, vil du være mer fornøyd med en VW E-Up! Du ser tegninga :-) ? Kjøp bil etter behov og perferanser, sett opp en liste over hva du ønsker, og bruk tid til grundig prøvekjøring og gjør et godt valg som du kan være fornøyd med i mange år!

Et PS: Glem endelig ikke at nyere biler ruster like mye, sogar mer enn før! Noen biler er bedre enn andre, men velger du Passat GTE bør du absolutt sørge for å understellsbehandle bilen! Lykke til!