Revisjonshistorikk [tilbake]

Yes, problemene var knyttet til kamkjedestrammeren, den gjorde rett og slett ikke jobben. Dette omfattet både 1.2 og 1.4 TSI, problemet ble rettet opp gjennom en innkalling i USA, i Europa har det meg bekjent aldri vært noen innkalling. Dog har motorer blitt skiftet hhv utbedret på garanti i flere land. I Norge er det som det pleier, Møller tok en GSG og satset på at motorene skulle holde til garantien var snipp, snapp, ute. Heldgvis tok VAG grep og byttet, som du sier, kamkjedet med en reim av den svært så robuste sorten. Her snakker vi etter hva jeg forstår, fra høsten 2013 and on, i Norge har vi jo dette meget spesielle begrepet "årsmodell", så her refererer man nok til 2014.

Jeg ville ikke vært redd for å kjøpe den bilen du nevner, gitt normalt god servicehistorikk og grei verkstedshistorikk. Med en såvidt ny bil ville jeg imidlertid også forvente en tilstandsrapport, fortrinnsvis av den sorten som sier litt mer enn tippetegn-kryss. Vær spesielt nøye med å sjekke dekka, ikke noe moro å oppdage at "gode dekk" innebærer mønsterdybde på minimumsnivå når du kommer hjem. Her koster da også to sett dekk en anseelig sum i forhold til det du gir for bilen!

Vær også på vakt i forhold til kjørelengde vs serviceintervall, er f.ex en stor service rett rundt hjørnet, skal det reflekteres i prisen, eventuelt ber du forhandler sørge for at dette blir utført og får det inn i kontrakten FØR du skriver under. Ellers er det verdt å merke seg at oljeskiftintervallet er 15.000 km på 1.2 TSI, en liten motor med turbo er "nøpen" på sånne småting. Husk, alltid filterbytte ved oljeskift, og skift heller etter kjørelengde enn "serviceindikatoren". Om bilen har DSG-kasse skal - med trykk på "skal" - olja skiftes hver 60.000 km. Ja, 1.2 TSI har overraskende nok anvendbar kraft fra 1500 o/min og oppover, selv om du må jage turtall for å skremme ut de site 30-40 hestekreftene, men vær likevel ops på at manuell kasse krever at du girer en del. Jeg anbefaler grundig prøvekjøring, om du synes det blir litt for meget giring, gå for en bil med DSG.

(I og for seg ganske vanlig at man må bruke girspaken mer på benzinere :-) )

En ting du også bør være ops på: rust. Nyere biler ruster (fortsatt) som kjeks, det man kaller "rustbeskyttelse" fra fabrikk er i beste fall en dårlig spøk. Er den bilen du ser på understellsbehandlet, sjekk dokumentasjon som sier hvor og når det er gjort. Er bilen ikke understellsbehandlet, bør du sjekke ifht rust. Den bør være grei, men snakker vi om en bil som er kjørt i Salt Lake City innerst i Oslofjorden, ville jeg bedt om å få se på bilens understell på en bukk., eventuelt vurdert en NAF-test FØR kjøp. Ja, normalt sett bør en 5 år gammel bil være grei, da kjører du bilen direkte til understellbehandling hos et velrenommert firma, med påfølgende etterbehandling hvert andre til tredje år.

Pass på bilen og den passer på deg, gitt et normalt godt vedlikeholdsregime og jevnlig understellsbehandling kan du ha denne bilen i både 5 og 10 år uten nevneverdige problemer. En ting som er verdt å ha i bakhodet, er forøvrig at de små benzinerne er produsert i Tsjekkia. Jeg var på en av Skodas fabrikker for noen år tilbake, der produserte man Fabia stasjonsvogner og nettopp 1.2 TSI for konsernet. En god opplevelse, fabrikken var preget av Ordnung muss sein, like rent og ryddig som i min garasje! Og bare så det er sagt, konebilen har 1.2 TSI under panseret, helt grei å kjøre, problemfri på alle vis så langt, med et unntak: ved rundt 70.000 måtte pluggene skiftes. Dette er visstnok et kjent problem, det kan antyde at en av pluggene har det noe varmere enn de andre, uten at jeg har forsket spesielt mye på det. Helt greit å bytte plugger ved 70' unansett, nå når vi vet om fenomenet er det så enkelt som å bytte forebyggende, si ved 60.000 km. Motoren går jo ikke helt pent når en plugg konker, og på vår bil var det en kommer-går feil, så det ble litt grubling før vi tok en "Rema" og byttet det enkleste. Alt i alt er konen kjempefornøyd med både motoren og bilen, her snakker vi rett nok en Volkswagen, men som nevnt, samme motor!

The Bottom Line er at Fabia er en grei bil på alle vis, jeg oppelver også spesielt stasjonsvogna som et pent og harmonisk design. Du nevner ikke noe om bilen selges av en merkeforhandler eller en annen forhandler. Skodas merkeforhandlere gjør generelt et oppriktig forsøk på å holde fokus på fornøyde kunder og sørge for at bruktbilene man selger, da spesielt eget merke, holder en god standard. Det betyr at du sannsynligvis vil finne at det er en god bil i forhold til de punktene jeg nevner over. Lykke til!

Antall visninger