Revisjonshistorikk [tilbake]

Ja, her beskriver du en situasjon der kjetting absolutt kan komme til sin rett! Hvem kjenner ikke den deilige, kriblende følelsen av at bilen forvandles til verdens største kjelke når man ikke kommer opp bakken og sklir raskere og raskere baklengs :-) ? Har du en normalt forsiktig kjørestil kan det fort gå greit, og siden moderne kjetting ikke er helt som før, snakker vi lettere kjetting med bittemå pigger. Det gir mindre belastning i form av disse kjekke slagene, derved burde det gå helt greit med et par forsiktige kilometer inn til hytta. Men ha det i bakhodet: drivknutene og eventuell leamikk i f.ex et haldex-system liker ikke harde slag. Ja, du kan fint gi gass for å komme gjennom en snøfonn eller opp en bakke, men ikke kjør som en unevnelig rallyfører...du vet...han som kjørte som en 18-åring med sin første bil og kjefta Subaru huden full hver gang bilen gikk i støkker :-) I det hele tatt, alt går så meget bedre når man nyter kjøreturen og kjører på en måte som ikke bruker opp de ekstra sikkerhetsmarginene som kjettingene gir. Og ja, med 50/50 trekk ville jeg helt klart gått for kjetting på alle fire hjul, det gjør det enklere å kjøre jevnt og sikkert.

Om du ikke har spesielt mye erfaring med kjetting fra før: det er (minst) to måter å legge på kjetting på: enten legge dem pent og pyntelig ut over bakken og rulle bilen til sånn circa litt før eller etter midten av kjettingen...eller jekke opp et og et hjul og legge kjettingen på fra toppen, på omtrent samme vis: litt "over midten" på kjettingen liksom. Poenget er å få det punktet på kjettingen der du setter den sammen på SIDEN av hjulet, kvartpå eller kvart over, da er det enkelt å fordele kjettingen passe jevnt, passe stram rundt hele omkretsen. Resten tar du med strikkene på tvers av felgen, Begge metoder for å få på kjettingen fungerer, men underlaget avgjør hva som er best. Sår man i en snøfonn uten mulighet til å rulle ut kjettingen under hjula, kan jekken være grei å ty til. Jekken har også en stor fordel: om du jekker i jekkefestene får du mer klaring mellom inerskjermen og hjulet, det gjør det vesentlig lettere å legge på kjettingen. om det er i trangeste laget ellers.

I ovenstående forutsetter jeg kjetting som minner om det vi hadde i gamle dager, mener bla BIltemas kjettinger er av den sorten. Enkle og greie kjettinger, dog noe spinkle i forhold til andre kjettinger jeg har sett, bla hos BilExtra. Mener også jeg har sett gode kjettinger hos Mekonomen. Vær forøvrig nøye med å kjøpe kjetting som passer hjulene på bilen din, og øv deg på å legge dem på hjemme i ro og mak. Da ser du også om de har korrekt lengde. Ja, du kan til en viss grad tilpasse lengden, men det er mange år siden jeg så en kjettingtang i butikken, og det følger heller ikke med løse løtter til moderne kjettinger. Dvs at du nok kan gjøre dem kortere, men det er ikke helt greit å gjøre dem lengre...som sagt...kjøp kjetting som passer hjulene...kjøp dem gjerne i en butikk der du får litt mer kjøpehjelp enn hos Biltema! Lykke til!