Revisjonshistorikk [tilbake]

Slik jeg tolker det du beskriver, fremgår det som om det rett og slett ikke kommer luft gjennom varmeappararet når du tror du har slått på vifta. En og en er tre, jeg tipper problemet bunner i at vifta ikke går. Det enkleste er om en bryter eller et relee har tatt kvelden, eventuelt en temperatursensor. Da er den verste bøygen feilsøket, slike ting sitter ofte nogenlunde greit til. Vør ops på at det er en klar fordel å ha et koblingskjema tilgjengelig. Jeg regner også med at du har sjekket sikringene her, hvis ikke, gjør det, om du ikke har koblingskjema selv kan det være grei informasjon å ha for hånden når du kommer til "ring merkeverkstedet" i neste avsnitt!

Verre er det om motoren til vifta har gått heden. Sånt skjer, og på nyere biler er det ofte ganske så mye jobb å komme inn dit vifta sitter og få skiftet den. Unntak finnes, men før du gir deg i kast med feilsøking og eventuell demontering av dashbordet, er det lurt å ta en telefon til et merkeverksted og spørre om gode råd. Det er ikke uvanlig med gjengangerfeil, si at det er vanlig at en bryter brenner opp. Da vet verkstedet det, og du får en mye, mye enklere jobb. Du kan også spørre om det er mye jobb å skifte ditt eller datt, er svaret "mye", skal du være en rimelig oppegående hobbymekaniker for å prøve å gjøre det sjæl. Det kan også være et par tricks i ludo og ting du skal være forsiktig med, men alt i alt: det er som regel overkommelig, problemet, det gjelder bare å kjenne sin begrensning og stoppe opp og ta frem telefonen for å ringe og spørre eller få en god venn på besøk om det butter im ot. Mhp deler vil jeg anbefale nye deler, ja, det koster litt til din bil, men de holder lenge...kjøper du f.ex en vifte hos hoggern' er det en ting som er sikkert: om den er fomlete å skifte, går den lynkjapt i støkker!

Om jeg har tolket din beskrivelse rett, vil det komme et svakt drag av varm luft inn når du kjører, gitt at resten av klimaanlegget i bilen din fungerer. Er det utelukkende kald luft, åpnes det heller ikke for varmt vann inn til kupeen. Dersom det er varme i slangene i motorrommet, tilsier dette at ventilen inn til varmeveksleren ikke åpner. I vår tid er det som oftest en elektrisk sak, denne ventilen sitter også et støkke inn. Igjen, det er smart å ta en samtale med merkeverkstedet før du graver deg ned. Noen ganger er det også smart å la et verksted ta jobben, men lodd alltid stemingen og få en prisantydning når det er problemer av denne sorten! Lykke til!

Antall visninger