Revisjonshistorikk [tilbake]

To ting som er av vesentlig betydning for at girkassa skal leve lenge i landet: aldri, aldri "chiptune" eller "optmialisere" motoren......og passe på skiftintervallet for olja på girkassa. Speseilt gjelder dette i garantitiden, spesielt gjelder dette for de som velger å følge "longlife" programmet for løpende service...der kan man risikere at oljeskift på girkassa blir "glemt", snipp snapp snute, så er garantien ute! Dette har skjedd, og problemet oppstår når denne idiot-softwaren som avgjør når man skal ta service, sier fra om service nummer to akkurat litt før 60.000 km. VIps...så er det den kjente "ingen" som tar ansvar for å passe på skiftintervallet fra merkeverkstedets side.....om du ikke passer på selv og følger det bilens serviceindikator forteller deg, kjører du glad og fornøyd til typisk 80-90.000 km....hvorpå du plutselig får beskjed om at DSG-olje "skulle vært skiftet" for lengst!

I det hele tatt, speseilt på en TDI, dropp "longlife" service og gå over til fast oljeskift (og husk, alltid filterbytte ved oljeskift!!!) hver 15.000 km, maks 20.000 km om du har et kjøremønster med overveiende langkjøring. Om du kaster et blikk på en sprengskisse av motoren, skjønner du hvorfor, eneste veien ut for alt snafset som uvegerlig samler seg i olja, er gjennom tappepluggen og filterbytte. Koster lite og betyr mye for motorens indre liv. Det gjør det også vesentlig enklere å passe på skiftintervallet for girkasseolje og haldex-systemet. Dyrt med hyppigere servcice? Ja, kanehende det...men det er ikke verre enn å la et uavhengig, autorisert verksted ta service og løpende vedlikehold, f.ex literprisen på identisk olje kan være opptil tredjedelen....da jevner det seg ut. Men bruk tid til å velge ut et velrenommert verksted, godt arbe' er alfa og omega her! Ut over referanser, legger jeg vekt på at verkstedet bærer preg av orden og system, og ja, jeg er så fredig at jeg tar en tur innom av og til og ser at alt er som det bør være, kall det gjerne vedlikehold av en god kunderelasjon.

Det eneste punktet som er problematisk når man ikke benytter merkeverksted, er dette med "inspeksjon" ifht det man kaller "rustgaranti". Siden rustbeskyttelsen fra fabrikk bare har blitt dårlgiere og dårligere med åra på de aller fleste biler produsert i Europa, er også dette enkelt: om første eier ikke har kjørt bilen direkte til understellsbehandling når den var ny, gjør du det når du overtar bilen. Understellsbehandling med løpende etterbehandling koster litt, men det er bedre å forebygge rust enn å stole på en "rustgaranti" som egentlig ikke dekker spesielt mye.

The Bottom Line er at både VW og Skoda er greie biler, DSG eller ikke DSG, gitt et normalt godt serviceregime og løpende understellsbehandling bør du kunne ha glede av bilen i mange, mange år uten nevneverdige problemer. Ellers er det som du antyder, so-so med reklamasjon og garanti, det er dessverre et problem som går blant norske bilimportører. Verdier som "fornøyde kunder" er erstattet med "tjene-mest-mulig-penger". Sånn er det bare, men bank i bordet, jeg har hatt flerfoldige tiår med et greit forhold til VW generelt og merkeverkstedet spesielt. Dog har prisnivået skremt meg over til et uavhengig verksted et godt steinkast unna der jeg bor :-) For orden skyld: vi har både manuell kasse og 7-trinns DSG i bilene våre, ingen problemer whatsoever på de snart 6 åra vi har hatt bilene. Men så kjører vi også som pensjonister flest: ikke spesielt mye, med et kjøremønster som i alt det vesentligste består i landeveiskjøring. Og nei, jeg ville ikke vært redd for å kjøpe Tiguan, men sjekk bilen like grundig som alltid ellers, generelle sjekklister og sjekkliste for prøvekjøring finner du bla på Motors hjemmesider....ALLTID grundig prøvekjøring!!! Lykke til!

Antall visninger