Revisjonshistorikk [tilbake]

Nja, renta kommer til å holde seg relativt lavt en god stund, men ha is i maven, spesielt om dere har en finansiering med høy renteandel og redusert avdrag de første åra. Det gleder meg forøvrig at dere er sykepleiere begge to, sånne idealister trenger landet i disse tider! Det er imidlertid som du er inne på, verken politikere eller direktører vet å verdsette "folk flest", spesielt ikke helsearbeidere og lærere! I det hele tatt....man blir ikke rik "på gølvet" i stat og kommune...men du og du...den som ser på økningen på "lederlønninger" over en 10-års periode får bakoversveis! Nå kan dere vel spesialisere dere, ta nattevakter og så videre, men problemstillingen er og blir relativt lav grunnlønn med begrensede muligheter for lønnsøkning ettersom åra går. En mulighet som er verdt å vurdere, er å ta et årsverk eller to med økonomi/administrasjon på kveldstid og søke seg over i ledende stillinger. Det gir ikke alltid de store lønnshoppa, men det er mye greiere å piske andre til å gjøre jobben enn å gjøre jobben sjæl. Ellers hjelper det å være mann når man søker ledende stillinger i helsevesenet. Nei, jeg synes ikke noe om akkurat det, men sånn er det.

Mhp denne greia med bil tenker jo at jeg nok hadde tatt en Ole Brumm om jeg hadde vært i arbe' ennå: flere av mine f.d kolleger har gjort akkurat det: de har kjøpt en to-pack med biler, en grei firehjulstrekker for koseturene til hytta og ferier og dill og dall, for ikke å snakke om når vinteren slår til, og en elbil for kosens og sparegrisens skyld om sommeren. Da snakker vi om feiende flott ny, men rimelig elbil som de tar sikte på å kjøre til de kaster den! Nei, det blir egentlig ikke så veldig mye billigere enn å kjøre diesel om man ser litt kynisk på det, besparelsen ligger først og fremst i bompenger og/eller tidsbesparelse...man slipper å kjøre omveier rundt bommene. Aktuelle biler for disse gutta har vært VW E-Up hhv Skodas variant over samme tema, da snakker vi snaue 200' for ny bil, mens bruktprisen ramler som et blylodd. Som brukt koster f.ex Peugeout-Citroen-Mitsubishis mini-elbil ikke mer enn en litt dyr go-kart, likeledes får man første versjon av E-Golf til en hyggelig pris.

The Bottom Line er likevel at man skal pendle noen kilometer i året og gjerne måtte passere en bomring for at Ole Brumm løsningen skal ha noe for seg. Det jo så enkelt som å dele 200.000 på 10 år...man kjører veldig langt for 20.000 spenn i diesel. Kjøper man en brukt elbil til 100.000, kan man ha flaks og trekke 6-8 år ut av den, men regnestykket blir ikke så gunstig som enkelte vil ha det til...spesielt ikke om bompengene for elbiler skvetter opp til halv takst etter valget neste år.

Skulle jeg kjøpt bil i dag, ville Octavia stasjonsvogn stått veldig høyt på lista. Fra rundt 2013 og oppover er det en knallbra bil blitt, man får den med "alt", jeg kan anbefale å jakte en bil med firehjulstrekk...dsg...adaptiv cruise og 2 liters motor, dette med diesel eller bensziner har vi vært innom over. Prøvekjøring er tingen! Når dere har en feiende flott Toyota som gjør nytta en stund, har dere nok tid til å vurdere frem og tilbake, og lete etter "den rette"....her en bil dere kan glede dere over i mange år fremover! Uansett skader det ikke å sitte litt på gjerdet, dels på grunn av pandemien og økonomiske nedgangstider som kommer til å vare en stund, dels på grunn av at det kommer stadig nye elbiler....også firehjulstrekkere....etterhvert også i bruktmarkedet! Legg til at tilbudet av elbiler er så stort at liggetiden på finn er jevnt økende...det gjør noe med prisnivået.

I det hele tatt, det er ikke rasjonering på gode biler til grei pris, den som leter, den finner! Lykke til!

Antall visninger