1 | opprinnelige versjon |
Jeg merker meg ordet "etableriingsfasen" her....videre "nybygd tomannsbolig". At du har litt pæng på bok og en ubenyttet lånt kapital, er greit nok, men det er og blir en forskjell på "pæng på bok" og "ubenyttet studielån". Fort gjort å glemme for alle som ennå har jobb og inntekt, men hele EØS-området befinner seg midt i den verste økonomiske krisen siden krigen. Dette vil også påvirke norsk økonomi i mange år fremover, enten vi liker det eller ikke. Det ville jeg tatt inn over meg, og justert forbruket deretter. Bilkjøp er ikke på noen måte en "god investering", og av to alternativer her: en nyere bruktbil med en benziner eller dieselbrenner under panseret vs en feiende flott ny elbil, gir det seg selv hvilket alternativ som gir desidert høyest netto verditap sett i et treårs-perspektiv.
Ja, om dere ikke hadde vært i "etableringsfasen" med rykende fersk og sannsynligvis ganske så høy gjeld, ville det vært jolly fine. Men du skal ha en ganske så robust økonomi og ikke minst, trygg jobbsituasjon, for å legge trekvart million i en bil gitt de kriteriene som nevnes innledningsvis. Rent bortsett fra dette, du kan med stor sannsynlighet kjøre noen år "gratis" for den økte investeringen som er uvegerlig er knyttet opp mot en relativt dyr og ny elbil, kontra en konvensjonell nyere bruktbil til si halve prisen. Du får f.ex veldig mye Skoda Octavia med firehjulstrekk for en rimelig penge. Og mener du at dere trenger større bil, se i retning av Passat hhv Mondeo før du hiver deg rundt og kjøper noe som helst som det står "Audi" og "Allroad" på....det er så enkelt som at dersom du holder beina på bakken og kjøper en mer "folkelig" hvermannsen-bil som de jeg nevner her, ja da får du også nyere bil med kortere kjørelengde for pengene. Nyere bil = mer forutsigbart bilhold og lavere løpende driftskostnader. de fine ringene i grillen på Audi har sin pris! Ellers er diesel kongen på haugen for både komfort og økonomi om dere har et kjøremønster med en betydelig andel langkjøring og ikke minst, om dere bor i grisgrendte strøk, men vil dere ha benziner, se på 2.0 TSI, det er en grei motor med mer anvendbar kraft fra lave og midlere turtall enn tidligere benzinere.
Ha også et par tanker til i hodet når det gjelder elbil: det betinger at dere har et kjøremønster dere dere i alt det vesentligste kan klare dere med hjemmelading....strøm langs veien er dyrt. Og nei, det er ikke lenger noen "free lunch" å eie elbil: forsikringsprisene går opp, bompenger kommer, økte bruksavavgifter kommer, uansett hvor mye elbil-fansen hyler og skriker. Med firehjulstrekk på ønskelista blir det fort ganske så dyrt å kjøpe en ny elbil, du bør som et minimum gå både en og to runder med kalkulatoren før du svir av bufferet du har og i realiteten øker husstandens gjeldsbyrde.
Leasing hhv leie/abonnement er egentlig et barn av samme mor: dere binder opp en betydelig del av familens økonomi for et lengre tidsrom fremover. Gitt det faktum at de som tilbyr leasing og diverse varianter over temaet faktisk gjør dette for å tjene penger, vil din årlige bilkostnad dekke inn både verditap, løpende servicekostnader, ja hele gullrekka med kostnader du har om du eier bilen selv, pluss en ikke ubetydelig fortjeneste til de "snille" menneskene som lar deg få "låne" en bil. Ja, man "slipper" risikoen for dramatisk verdifall og så videre, men i det lange løp er det mer lønnsomt å eie bilen selv, gjerne velge en bruktbil som er mellom 2 og 5 år gammel og beholde den lenge. Gitt et normalt godt serviceregime og jevnlig understellsbehandling vil du kunne kjøre si en Passat eller Superb både 4 og 500.000 km uten nevneverdige problemer. Ja, du kan ikke kjøre "bajas" eller ha en "aktiv" kjørestil, men sånne ting har de fleste som har skaffet seg familie lagt av seg.
Ja, ved 500.000 km eller eller si 10 år er det lite "restverdi" igjen, om bilen er si 5 år når du kjøper den som bruktbil snakker vi da om et verditap på si 25.000 pr år +/-. Da kan du le hele veien bil banken, kjøper du ny bil raser den minst 50.000 så snart du er ute av butikken! Ja, en av mine venner som bare MÅ bytte bil hvert år blåste 150.000 i verditap for sin under et år gamle bil, kun kjørt 11.000 km! Så dramatisk blir det neppe om du kjøper en ny elbil i morgen, men du må regne med et netto verditap et sted mellom 50 og 100.000 pr år, alt ettersom.
Så ja, det er mange valg og prioriteringer dere må gjøre, mitt generelle råd er å se helhetlig og langsiktig på dette. Dere har investert mye i bolig og tatt opp en ikke ubetydelig gjeld, se på finansiereringen og løpende kostnader fremover vs forventet inntekt, vær nøkternt realistiske og kjøp bil deretter, da går alt så meget bedre! Lykke til videre med både familie og bilkjøp!