Revisjonshistorikk [tilbake]

Ingen "tuning" av denne sorten er "trygt" for motoren, noe forenkelt set, du øker uvegerlig såvel termisk som mekanisk belastning over hele gullrekka, fra turbo og innsugingsventilene via stempler og råder og like frem til drivhjulene. I mange tilfeller er det sånn at de som selger dette ikke gjør stort annet enn å øke ladetrykket og drivstoff-tilførselen etter GSG-metoden (går-det-så-går-det) og påberope seg en høyere effekt. Men til hvilken pris? Kanhende motoren drukner i drivstoff ved enkelte turtall, kanhende turboen sliter mer enn den burde. Kanhende det blir skikkelig godt trøkk både her og der, gjerne godt og varmt! Dette har konsekvenser for motorens indre liv både på kort og lang sikt, og før eller siden innhentes man av dårlig karma. Så nei, det er ingen billige snarveier til mer effekt og høyere moment, skal dette gjøres skikkelig , er det mye som må forsterkes. Da koster det plutselig mer enn det smaker. Og ja, mange kan "gjøre dette" og slå seg på brøstet og si at motor og girkasse "tåler" det. Spørsmålet er: hvor lenge?

Sagt på en annen måte: selgerne sier som regel "kjapt, trygt og billig". Ja, det går kjapt å hive inn slike "løsninger", men du kan stryke både "trygt" og "biliig", for BILLIG blir det ikke på sikt. For min del er det en av de tingene jeg er spesielt opptatt av: om jeg skulle handle bruktbil ville den minste mistanke om slik tukling vært en umiddelbar deal-breaker.

Glem heller ikke at slike endringer SKAL meldes til Biltilsynet og forsikringselskapet, uavhengig av hva de som selger slike "kjapt-trygt-billig" måtte hevde. Når du nevner muligheten for å kunne "resette" bilen og i neste setning bruker ordet "Powerbox" tenker jeg jo at du nok bør tenke deg grundig om før du hopper på en slik løsning: en "powerbox" er normalt sett en boks som på relativt enkelt vis lurer motoren til å tro at den bare MÅ øke ladetrykket og hive på mer diesel. Det er mao førsteklasses amatørtuning, som på ingen måte har noe med en seriøst utøfrt tuning å gjøre. Ja, det kan gi økt effekt og økt moment i et gitt turtallsområde, men det gjør samtidig at blandingsforholdet mellom luft og drivstoff blir alt annet enn optimalt med de knsekvenser dette har for alt fra belastninger på motoren til utslipp. Det ligger i sakens natur, man "lurer" bilens motorstyring. Det spørsmålet du bør stille deg, er hvem som har mest ressurser til å få motren din til å fungere optimalt: fabrikanten eller noen guttunger som leker seg med en pc og snekrer sammen det de kaller en "powerbox"?

Jeg vet svaret, og vil si det så enkelt som at dersom du er misfornøyd med bilen slik den er, ja da bør du rett og slett selge den og kjøpe deg en bil som har en effekt og momentkarakteristikk som passer bedre inn i det du føler at du trenger for å være fornøyd bak ratt og gasspedal!