Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg tenker jo at det er naturlig å se i retning av VW eller Skoda her, og nok kanskje også tenke litt i retning av en konvensjonell stasjonsvogn med forhøyet bakkeklaring fremfor "SUV". Det kan meget raskt vise seg å gi "mer" bil for pengene, i den forstand at dere får nyest mulig bil med relativt lav kjørelengde. Sagt i klartekst: merkelappen "SUV" hauser opp prisen. Det er også en liten greie man bør tenke nøye gjennom: har man egentlig reelle behov som tilsier at man bare "må ha" høyere bakkeklaring? Ja, jeg har kjørt f.ex Landcruiser og andre biler med virkelig heftig bakkeklaring gjennom en årrekke, men ytterst sjelden hatt reelt behov for det. Er det snø i store mengder som er motivet, tenk en gang til: det er primært dekka og et godt firehjulstrekk med ditto ESP/antispinn som har betydning her, normalt sett vil alminnelig god bakkeklaring og korte overheng gjøre susen. Er det så mye snø at man ønsker seg Landcruiser, bør man helst la bilen stå.

Jeg ville også forsøkt å unngå å kjøre med takboks, det er noe klatt i flere sammenhenger. Jeg ville rett og slett sett i retning av Passat eller Golf stasjonsvogn, eventuelt Octavia, samtlige finnes med firehjulstrekk og forhøyet bakkeklaring. Vær ops på at utenom "alltrack" / "Scout" finnes biler med 2 cm ekstra bakkeklaring fra fabrikk, dette er et tilvalg. 2 cm høres ikke mye ut, men det er nok til at det er godt merkbart når man som meg til tider ferdes i russisk Karelia :-) Jeg kjører selv Golf stasjonsvogn med haldex 5 (siste generasjon Haldex er vesentlig bedre), med disse 2 centimeterne ekstra, bilen er svært stabil på veien under alle forhold, i tillegg har jeg maks tilhengervekt på 2 - to - tonn og over 600 liter bagasjerom....hva skal man vel med "SUV"?

Passat og Octavia er to hhv et nummer større, vel verdt å vurdere gitt det behovet du skisserer. Ellers finnes jo Tiguan da...grei bil men med en tendens til å være overpriset som bruktbil.

Jeg tenker også at det vil være fornuftig å velge en bil med siste generasjon 2.0 TDI, dvs 150 / 185 hk TDI....forttrinnsvis Euro6 versjonen. Og bare så det sagt: 2.0 TSI er også greit nok, vær dog klar over at det medfører et noe høyere drivstoffbudsjett og at du må jage turtall fremfor å kjøre på momentet. Det samme vil i stor grad gjelde en hvilken som helst hybrid, man skal ikke se seg blind på verken reklamen eller begrepet "systemeffekt", en hybrid er ikke som en TDI.

Å gå for den nyere motoren kan medføre at budsjettet butter i mot, på samme vis som Skodas SUV vil ligge noe i overkant her, men det kan være et smart grep om man tar mål av seg til å beholde bilen en stund. Dette med "hybrid" ville jeg satt en svær strek over, det begrenser utvalget kraftig...kfr at det ikke er biler som gir deg "Ole Brumm" her. Jeg ville prioritert et godt firehjulstrekk, god trekkkraft, god totaløkonomi og ikke minst: du kjenner VAG, du vet hva du skal se etter, du vet hva du går til. Og...vær ops på dette med rust...nyere biler ruster like mye som før, heller mer, altfor mange gir beng i understellsbehandling og løpende oppfølging. Lykke til!

Antall visninger