Revisjonshistorikk [tilbake]

I hine dage brukte vi et finurlig lite verktøy for å gjøre hølet i dysene på motorsykkelforgassere større, hhv åpne dem fra tid til annen, men innsprøytingsdyser på en antagelig relativt ny bil, det være seg bensin eller diesel, er a complete different matter...det er liksom ikke sånn at det er smådeler som kan justeres eller byttes sånn uten videre, men for all del, en grundig rengjøring kan gjøre underverker! Da snakker vi om f.ex et ultralydbad. Det springende punktet her er hvorfor kommunikasjonen har skåret seg: normalt sett burde verkstmesteren ha redegjort for dette på en for deg forståelig måte. Kanhende dere burde ha en hyggelig samtale og oppklare ventuelle misforståelser? Ellers ville jeg vel anbefale å bruke et diesel-elektrisk verksted til slike ting som dette, det krever tross alt sin mann (eller kvinne) å gjøre en god jobb med har som har med innsprøytingsystemer å gjøre.

I Møllersystemet er det uansett sånn at du har en garanti på utført arbeid, i ditt sted ville jeg i første omgang ikke gjort mer ut av det enn å tatt ovenfornevnte samtale og spurt om hvor lang denne garantien er for den aktuelle jobben og tatt det derfra. Om bilen går greit og alt er jolly fine, og man ikke har tatt seg betalt for nye dyser, er det egentlig helt greit, selv om det nok har vært en uheldig kommunikasjon her. Som nevnt over, bruk gjerne et spesialverksted neste gang. Ellers skjærer det seg jo av og til med merkeverkstedet, det kan skje i de beste familier, da er "kuren" å finne en annen samarbeidspartner der kjemien stemmer bedre. Da tenker jeg på at man skal kunne ha full tillitt til at verkstedet gjør en god jobb, og ikke minst, at kommunikasjonen og tonen er som den skal.

I ditt nærområde har du helt sikkert flere alternativer, og Skoda er en såvidt grei bil at du kan benytte et frittstående, autorisert verksted til service og vedlikehold. Ja, det er normalt sett også rimeligere, men igjen: velg samarbeidspartner ut fra positive referanser og kvaliteten på arbeidet, ikke fokuser ensidig på pris. Når det gjelder innsprøytingsproblematikk, om du ikke får noen gode svar fra ditt merkeverksted, kan du ringe eller helst stikke innom et diesel-elektrisk verksted. Skriv gjerne opp en kortfattet liste med hva du lurer på i forkant, det hjelper på velviljen hos de som står bak disken. Jeg sier "stikke innom", fordi det alltid er enklere for den som skal forklare dette å tilpasse kommunikasjonen ti lden som spør når man står face to face. Da kan man også ta penn og papir til hjelp for å forklare ting på en enkel og mer forståelig måte. Og nei, diesel og dyseproblematikk er altså IKKE det man skal prøve å gå i dybden på! Lykke til!