Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei Kviasen! Takk for interessante betraktinger rundt Mitsubishi. Mitsubishi er i global sammenheng en ørliten bilprodusent med anstrengt økonomi. De har lite midler til å utvikle nye og dagsaktuelle biler. De taper per i dag penger i Europa.

Det hjelper liksom ikke mye i den store sammenhengen at noen få tusen nordmenn kjøper ladbar Outlander. De vil heller satse i landene de tjener penger (og som har litt slappere utslippskrav) som USA (med inntak av visse stater) og i Østen, med hjemmemarked og Kina som viktige salgssteder. Det er der det kan tjene penger for å komme seg videre.

Akkurat hva som skjer med Europa, Norge og Mitsubishi nå er jeg litt usikker på og skal ikke uttale meg om. Jeg setter meg heller på gjerdet og venter litt – for å se hva som skjer, framfor å gjette. Men signalene som kom i sommer var skremmende på alle i Mitsubishi organisasjonen. Dette kom som julekvelden på kjærringa. En del norske arbeidsplasser ville unektelig blitt berørt av dette.

Om det hadde blitt slik at det ikke kom nye biler, ville nok verdifallet på nyere Mitsubishi blitt noe høyere. Deletilgangen er, som du er inne på, sikret. Men jeg tror nok det kunne blitt noe mer ventetid på enkelte ukurante deler enn det per i dag er.

Antall visninger