Revisjonshistorikk [tilbake]

Have no fear, sammen med front assist sørger ACC for at din kjære VAG-mobil ikke tar en "Tesla" og prøver seg på å mose det være seg tilhengere på tvers av veien eller andre stillestående eller saktekjørende objekter....eller for den sakens skyld, holder farta i forhold til den hastigheten du har satt og trafikken forøvrig. Og ja, systemet bruker egentlig både motorbrems og bilens ABS-system for å redusere hastigheten der dette er påkrevet, under gitte kriterier får du også hhv en "snill" indikasjon på at det på høy tid å tråkke på bremsen. Er du ikke kjapp nok, ja da hogger bilen bremsene i selv! Jeg tenker på de tilfellene er det plutselig er en hindring foran deg med vesentlig lavere hastighet, sogar en stillestående bil eller en bil som pælmer ut fra en sidevei....da setter du virkelig pris på disse systemene!

Med trykk på "disse", i VAG-verdenen er det altså sånn at "front assist" overrides ACC....igjen...det er IKKE sånn at ACC holder farta og dundrer inn i et objekt foran bilen! Og igjen, det er bilens ordinære bremsesystem som slår inn enten det er behov for en hastighetsreduksjon nedover en bakke, eller en Bjartmar Bråstopp. Det du skal ha i bakhodet, er at ACC og Front Assist har sine definerte hastighetsrområder: Front Assist tar f.ex ikke kommandoen over bremsene og initierer en Bjartmar Bråstopp sånn uten videre i høyere hastigheter. Mhp ACC begynte man med å ha et "arbeidsområde" fra 40-160 km/t, etterhvert er dette utvidet i begge ender, din bil har sannsynligvis også DSG og en kø-assistent, dvs at den fungerer ned til stillestående i så og så mange minutter. Din variant over temaet ACC har altså et veldig stort "arbeidsområde", og med DSG kan du egentlig bare sette maksfarta der den bør være ifht gjeldende fartsgrense og føreforholdene, og ha oppmerksomheten på andre ting i trafikkbildet enn speedometernåla!

Hva du egentlig tenker på med "hvordan du bruker funksjonen", sier du ikke noe om, men det som er viktig å være ops på, er at ACC er en form for anvendt reguleringsteknikk. En del av dette er at du vil ha et visst sppillerom rundt satt hastighet: i en bratt nedoverbakke vil systemet først redusere gasspådraget til 0 og på samme måte som deg se om det er nok. Dersom farta likevel øker, ja da begynner systemet å aktivere bremsene inntil et definert punkt...en ganske så kraftig oppbremsning spør du meg. På samme måte bremser systemet opp om du befinner deg på landeveien og mannen med hatt i bilen foran deg plutselig glemmer at han kjører bil og flytter foten vekk fra gasspedalen for å se på utsikten. Da roper delsystemet som passer på avstand og relativ hastighet først på ACC og bremser opp, er det en kraftig retardasjon som krever mer bremsekraft enn ACC skal kunne håndtere, får du det jeg kaller en "snill" advarsel over: på tide å bremse!

Dersom mannen i bilen foran i vanvare skulle trøkke på bremsen istedenfor gassen, ja da skriker delsystemet som passer på avstand og relativ hastighet ganske så kraftig opp! Da er bilens sikkerhetsystemer allerede i beredskap og nødbremsystemet trer i kraft. Ganske så imponerende, de fleste som har kjørt en stund er lynkjappe i en slik situajson, men dette systemet er raskere enn selveste Lucky Luke! Og nei, du skal ikke ha angst for at dette systemet skal ødelegge dagen for deg med en Bjartmar Bråstopp når du flyr avsted i 160 på en motorvei i utlandet et sted, men du og du, så kjekt det er å ha når det plutselig befinner seg en idiot av en syklist uten lys, uten antydning til refleks, på et sted han ikke burde ha vært, gjerne midt i kjørebanen i en mørk tunnel! Det fungerer da også, selv om det ikke er en del av spesifikasjonen! Mulig det har kommet med på din bil, det skjer en rivende utvikling her, men selv så tidlig som de første Golf 7 med ACC fanger opp smartinger i svart Fantomet-drakt på sykkel!

Jeg mener også å vite at Skoda har trukket dette med fartsbegrensning et hakk lenger enn tidligere, med en programvaremodul som knytter sammen skiltelserfunksjonaliteten med ACC. Dette kan fungere, men å legge førerkortet i hendene på et kamera? Det ville jeg ikke gjort uten å ha prøvd systemet et år eller to og fulgt med som en smed! Det er også sagt at man vil legge inn nok en tilleggsfunksjon og knytte fartsgreseninformasjonen fra databasen i navigasjonsystemet sammen med ACC, i skrivende stund er jeg usikker på om dette er realisert i den norske utstyrsversjonen. Det samme gjelder imidlertid her: man skal aldri ha ubegrenset tillitt til en datamaskin, den kan finne på mye rart! The Bottom Line er altså at assistensystemene kan ta en del av jobben, men du må uansett følge med selv - som før - men med litt mindre stress enn før :-)

Du finner Volkswagens beskrivelse av sytstemsets funksjonalitet HER: https://www.volkswagen.no/no/tilkoblings-og-mobilitetstjeneste/sikkerhetssystemer.html

  • Og på side 236 i denne søkbare og indekserte pdf-versjonen av instruksjonboka til bilen din finner du ganske så mye om Skodas vershib HER: http://ws.skoda-auto.com/OwnersManualService/Data/no/KodiaqNS/10-2016/Manual/Kodiaq/ASUVKodiaqOwnersManual.pdf

Bare så det er sagt: jeg har kjørt med Volkswagens versjon av temaet ACC fra 2013, rett nok med en bil med manuell kasse, men du og du, for et fantastisk system! Helt ubetalelig i et land som Norge der du får lengre straff enn Treholt for å overtre fartsgrensa, om mulig enda mer ubetalelig i tett trafikk i land med et helt annet tempo i trafikken enn her hjemme! Jeg bruker faktisk dette systemet mer enn gasspedalen, det er en nytelse å slippe å sitte og tilpasse gassen etter idioten som røkkekjører foran, eller å nistirre på speedometernåla i en laaaaang 60-sone på E-39 der du vet at våre gode venner i Politiet formelig elsker å samle inn penger til etatens velferdskasse!

En ting som IKKE står i instruksjonsboka, er at dette systemet gjør at du i stor grad kan kjøre med beinet over bremsen og alltid være klar til å bremse. Det er en ubetinget fordel i mange situasjoner, selv den mest oppmerksomme sjåffør vil normalt sett trenge mellom et halvt og et sekund på å reagere og fløtte beinet fra gasspedalen til bremsen, Ved det min beste kjøreskolelærer noensinne kalte "aktiv bremseberedskap" reduserer man lett denne tiden til det halve, selv i så lave hastigheter som 50-80 km/t betyr det flere billengder kortere bremsestrekning og vesentlig lavere hastighet i kollisjonsøyeblikket, som oftest unngår man kollisjon med dette fattige halve sekundet ekstra margin. Verdt å reflektere over her, lykke til med en feiende flott bil!