Revisjonshistorikk [tilbake]

Terninkast 7 til Kamerat K for kloke ord her, jeg vil legge til at dette føyer seg inn i en praksis der Møller ikke videreformidler teknisk informasjon om kjente feil til kundene, eventuelt sørger for innkalling av berørte biler. Dette er ikke den eneste fuktskaden som har rammet Golf de siste årene, jeg opplevde selv den berømte "slangen" i klimanalegget som var feilmontert og ga akvarium i bunnen av min første Golf for noen år tilbake. Det dreide seg kort og godt om at en slange som skulle føre kondensvann ut av bilen istedet førte vannet inn i bilen, helt fantastisk hyperintelligent av Møller å sitte på denne informasjonen om en feil som berørte noen hundre av de første bilene som ble levert! Til alt hell oppdaget vi dette på vår årlige ferietur til et varmt myrområde med høy luftfuktighet når bilen var 10 måneder gammel....hvis ikke hadde vi som mange andre kjørt i årevis uten å registere annet enn vond lukt...man løfter jo normalt ikke på teppene i dørken! Her ble det imidlertid plutselig akvarium, da våkner selv vi i moden alder!

The Bottom Line er at verken merkeforhandleren eller Møller Norge "kjente til" problemet, jeg tror så gjerne at merkeverkstedet ikke visste det...man lette etter lekkasje på alle tenkelige vis flere dager i trekk. Møller sentralt derimot må ha kjent til dette, både ADAC og VW i Tyskland hadde godt kjennskap til problemet på et tidlig tidspunkt. Noe kynisk sett, man mistenker unektelig at man her spekulerer i at kunden ikke oppdager feilen før garantitiden er snipp, snapp snute omme. Dette føyer seg inn i en lang rekke med eksempler på tilsvarende, kjente feil, noen mer alvorlige enn andre, og Møller er på ingen måte alene om en slik praksis. Jeg skal ikke rippe opp i hvem som er hvem her, men jeg er oppriktig skuffet over at også Møller, som tidligere har vist seg som en svært så oppegående og seriøs aktør på dette områddet, både i forhold til nybilgaranti, men også i forhold til garantisaker på deler og verkstedsarbeid, synes å ha endret fokus fra "fornøyde kunder" til "fortjeneste". Dette er uheldig, og for oss kunder er den beste måten vi kan endre en slik praksis på, er å si kraftig fra hva vi forventer av en god samarbeidspartner, og ta det derfra.

De som måtte ha 2.0 TDI bør forøvrig være oppmerksom dersom temperaturmåleren sporadisk flagrer opp og ned...dette er en kjent feil knyttet til en serie vannpumper. Det koster lett en titusenlapp om man passerer den magistre datoen i kalenderen der garantien er borte-vekk!

Antall visninger