Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, du har formodentlig solgt bilen med kontrakt, gjerne NAF sin standardkontrakt eller tilsvarende. Det dokumenterer normalt sett flere relevante forhold, her tenker jeg at bilens kjørelengde og pris. Gitt at bilen er sånn passe innkjørt og solgt for en relativt lav pris, ligger det allered i utgangspunktet i kortene at kjøper må forvente at ting kan gå i stykker. Sånn er det bare, man kan ikke forvente at en 12 år gammel bil med 270' kjørte kilometer skal være "som ny" og i praksis kune kjøres i år ut og år inn uten at noe går i støkker.

Jeg vil også anta at du har opplyst om at eksosanlegget er skiftet, men ikke DPF....eller er det sånn at du har montert et nytt eksosanlegg UTEN DPF? Whatever, finnes dette i kontrakten, jolly fine, om det er opplyst muntlig, er det egentlig likeverdig - du står på din versjon og lar deg ikke vippe av pinnen, så enkelt er det. Ja, kjøper har reklamasjonsrett, knyttet topp mot kjøpsloven, og det er stringente kriterier knyttet opp mot klagegangen her. Du finner mer om dette HER - det kan være greit å vite hvordan kjøperen tenker for din del: https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/

THE BOTTOM LINE er at kjøperen selv har valgt å amatørtune en bil som har kjørt sånn omtrent tre ganger lenger enn den kjørelengden mange opplever som komfortabel på en bruktbil. Ikke bare amtørtune, han har gjennom en betydelig effektøkning gått hen og økt effekten og dreiemomentet hinsides enhver fornuft - dette medfører økte belastninger på hele gullrekka, like fra turbo (og intercooler) til topplokket, brennkamrene, stemplene, rådene, veiva og hele veien via clutch og firehjulstrekket til drivakslingene! Etter 270.000 kilometer er det nødvendigvis en ikke ubetydelig slitasje på hver eneste lille filledel i motoren, legg til at "chiptuning" av denne sorten altfor ofte innebærer at man ikke gjør annet enn å øke ladetrykket på turboen og trykket i innsprøytingen....ja...dette kan gi mykje moro med innsprøytingsystemet også! Man forsterker altså ikke noe som helst - det eneste man gjør er å mangedoble belastningen!

At de som selger det som for alle praktiske hensyn er reinspikka amatørtuning lover gull og grønne skoger og "null risiko", uten å dokumentere noe som helst, er så sin sak: realiteten er at det som her er gjort, er en katastrofe på flere nivåer som bare venter på å skje. At kjøper lar seg lure og gjennomfører en slik tuning, er som nevnt over, hans valg. Det er ikke ditt ansvar overhode! Det er heller ikke skader som etter alle solemerker har en klar sammenheng med nettopp denne tuningen, og denne greia med DPF-lampa? Ikke umulig at også dette kan knyttes opp til "tuningen", økt dieselmengde gir ofte ufullstendig forbrenning med de konsekvenser dette har i form av uante mengder med uforbrent diesel som havner i blant annet....DPF....

Sagt i klatekst: den som tukler med en NY bil på dette viset, mister enhver garanti. Da må det være rimelig å legge til grunn at kjøper taper enhver rett i henhold til kjøpsloven når han som her, tukler med en bil som etter manges målestokk, "veldig langt", den er 12 år gammel, og ikke minst prisen gjenspeiler at det er en bil er godt inne i siste fase før skraphandleren! For ordens skyld: jeg er blant dem som mener at en god bil skal holde minst 500.000 uten nevneverdige problemer. Men det forutsetter at man tar vare på den underveis, og det forutsetter at man ikke tukler med den, dette med "chiptuning" er etter mitt syn blant den verste form for tukling som overhode finnes!

Ha is i maven her, dette er ikke ditt ansvar, ikke ditt problem. Om kjøper forsøker å lage støy her, ville jeg nok fått kommunikasjonen over i et skriftlig plan, og tatt det derfra. OM du ikke er NAF-medlem, vurder å tegne medlemskap uten veihjelp...det gir deg bla tilgang til råd fra NAF sentralt, og enda viktigere: du får tilgang til halvannen times gratis rådgivning hos en samarbeidende advokat i ditt nærområde. Det gir bla nok "gratistid" til at advokaten kan skrive et kort og konsist brev som heller kaldt vann i blodet på kjøperen her....ingen er tjent ved en konflikt her...aller minst kjøperen. Hadde jeg kjøpt bilen din og tuklet med bilen på dette viset, ville jeg akseptert at bilen datt fra hverandre, jeg ville akseptert et totalt motorhavari - det er en ikke usannsynlig konsekvens i neste omgang! Men igjen....det er IKKE ditt ansvar! Lykke til!

Antall visninger