Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, dette er på ingen måte uvanlig....om du stiller en forhandler til veggs her, vil det helt automatisk kommen en lang plate om utgifter til ditt og datt, blant dette er altså påstått "nødvendige utbedringer" og "garantikostnader". Men som vi ser gang på gang, det er stor forskjell på lista over ting man gjør fratrekk for på innbyttetaksten, og hva man faktisk utbedrer. Dette skjer i de beste familier, min subjektive oppfatning er at jo mer glass og stål det er i lokalene, jo finere dresser selgerne har, jo mindre gidder man å gjøre!

Det grelleste eksempelet jeg har i farta er en unevnelig forhandler av "premiumbiler" der man sogar kan oppleve å finne biler som ser ut som en dass både innvendig og under panseret...så mye for "klargjøringskostnader" i kalkylen! Verre er det når man bevisst unnlater å føre opp skader i tilstandsrapporten....gjett om dette er trukket fra så det holder på innbyttetaksten! Sånne ting som nært forestående stor service og slitte dekk gjør man også fratrekk for....men å gjøre noe med det? Nada! Man driver bizzenizz, må vite, og nettopp slike ting som dette - som er vanligere enn vi liker å tro - er årsaken til at man må sjekke og dobbeltsjekke hele gullrekka når man skal kjøpe bruktbil! Husk også å telle fingrene når du har hilst på selgerne - som du har oppdaget - selv hos presumptivt seriøse forhandlere skjer det ting som ikke burde skje.

The Bottom Line er at det har utviklet seg en ukultur her, der man til tider går over stokk og stein for å maksimere fortjenesten. Det kan vi like eller ikke like, ja, jeg har all forståelse for at man må tjene penger, på den annen side sett: dersom man må drive på den måten du beskriver i ditt eksempel, ja da er det etter mitt hode noe galt på flere plan - kanhende for mange sjefer med høy gasje i forhold til antall produktive personer...hvem vet .:-) ? Som nevnt innledningsvis, det er dessverre ikke uvanlig, en av mine venner tapte 150.000 på under et år og 11.000 kjørte kilometer når ha nfikk det for seg at han ville bytte sin feiende flotte nesten-nye bil med en SUV av samme merke....hos samme merkeforhandler. Også det en heftig kalkyle - og bilen havnet jaggu i butikken til tett oppunder nypris! Dessverre er det sånn det har blitt, å håpe på refusjon når man tar disse menneskene med buksa nede er som å tro på nissen. I ditt sted ville jeg nok tenkt tanken på å kontaktet kjøper og som et minimum gjort ham oppmerksom på at bilen angivelig hadde slitne skiver og behov for forstillingskontroll ved innbytte....dersom dette ikke er utbedret, bør det være en helt klar garantisak :-) Måtte din datter likevel ha hell og lykke og et godt samliv med sin feiende flotte Ford og ha en god tid med familieforøkelsen!

Antall visninger