Revisjonshistorikk [tilbake]

Kloke ord fra Kamerat K her, trampeklapp for sammenligningen med reaktoren i Chernobyl! Rett nok i litt mindre skala, men det er litt av det samme: når det først oppstår en seriøs kortslutning på en stor batteribank, da er gode råd rådyre! Ellers er det jo sånn at ingen biler er fritatt for rust og korrosjonsproblematikk, det kan verta spanande for dei som eier elbil i årene fremover, ikke minst fordi bilfabrikantene i disse dager står i en skvis der man må kutte kostnader. En av de tingene min favoritt-produsent har spart på de siste åra, er nettopp dette med rustbeskyttelse, det er jo engang sånn at på det er land der dette med "vinter" og "salt" gir mer mening enn enn andre steder. Legg til at Norge er et mikroskopisk marked i den store sammenhengen, fabrikantene legger altså IKKE nødvendigvis lista for rustbeskyttelse der den burde være for norske vinterforhold.

Sånn er det bare, om jeg hadde vært i markedet for elbil ville jeg nok sjekket opp og i mente, og ligget godt frempå for å få klare svar på hvor godt ivaretatt dette var på biler som måtte være aktuelle. Ut over det innlysende, med rustbeskyttelse av bunnplata kontra alt som måte være montert i ettertid, ville jeg vært opptatt av hvordan hulromsbeskyttelse, tetning og denne bagatellen med dreneringshull og ventilasjon var ivaretatt. Dette er minst like viktig på en elbil som en hvilken som helst nyere konvensjonell bil, kfr hvor mye moro det kan bli av kondens på et så tilsynelatende "ufarlig" sted som inne i dørene på en bil!

The Bottom Line er at Ford nok er over gjennomsnittet opptatt av dette, man har et ikke ubetydelig volumsalg over store deler av verden, også i områder utenfor California. Det er overveiende sannsynlig at nettopp Ford, med tidenes lengste erfaring fra serieproduksjon av biler, vil ha mer kontroll på dette enn unevnelige andre produsenter av elbiler på samme side av dammen. Det du bør gjøre, er å etablere en god dialog med importøren og ta det derfra. Jeg vil anta at du bor et sted der du har rikelig med det vi kaller rasseballføre og så mye salt på veiene at selveste Dødehavet er bare blåbær i forhold! Jokeren i kortstokken er at elbiler er en såvidt ny ting at erfaringsgrunnlaget er begrenset, men Ford Norge bør kunne vite hvordan produisenten har tenkt her, og gi deg klare, objektive svar på det du måtte ha av spørsmål. Uten forkleinelse for noen, min favoritt-pusher av biler har faktisk snudd i dette spørsmålet, etter mange år der man var kjepphøy som bare fy og hevdet at "understellsbehnadling var bortkasta penger" har man fått øynene opp for realitetene og snudd trill rundt! Kanhende Ford har tenkt bedre føre var enn etter snar? Det er lov å håpe, men jeg ville uansett sjekket grundig. Ikke umulig at enkle tiltak, som jevnlig underspyling på vinteren kan være en god ting - men som Kamerat K sier, elbiler er en spesiell greie og forhør deg med Ford, dette skal man kunne svare på! Lykke til!