Revisjonshistorikk [tilbake]

Alle nyere biler ruster som aldri før, også Peugeot. Det er så enkelt som at europeiske biler ikke understellsbehandles når de kommer til Norge, de har kun "rustbeskyttelse" fra farbrikk. Det består i store trekk i en form for rustbeskyttelse av bånnplata, mens alt som blir montert på bunnplata i store trekk ikke har annen beskyttelse enn et til tider latterlig tynt lag med lakk. Det holder bare ikke mål for en norsk vinter. Og nei, vi får IKKE biler som er laget "spesielt" for norske forhold! Den kloke kjører sin nye europeer direkte til understellsbehandling, og sørger for jevnlig etterbehandling. Biler fra Asia derimot blir understellsbehandlet når de kommer til Norge, hipp hurra, omtrent den eneste gode grunnen jeg kan komme på for å kjøpe f.ex japs :-) Men så var det dette med "ettebehandling" da....altfor mange "glemmer" dette og spekulerer i å selge bilen videre før de trenger å tenke på dette...man skyver mao kostnadene og det potensielle problemet videre til neste eier.

Sånn er det med europeere som ikke blir jevnlig understellsbehandlet også, uansett hvilke europeer du måtte bestemme deg for: det er ingen vei utenom: jo grundigere du sjekker FØR du i det hele tatt hvisker ordet "kjøp", jo bedre er det! Når det er sagt, Peugeot er et helt greit valg, siden det norske markedet ikke er spesielt "frankofilt" ramler bruktprisen kjappere enn den strengt tatt burde. Veldig greit for deg som kjøper, ikke fullt så greit når du skal selge igjen. Men kjøper du en bil for si 100.000 og den holder to EU-kontroller, ja da kan du le hele veien til banken, du har hatt bil der verditapet er kun 25.000 pr år. Om en holder tre og fire EU-kontroller....absolutt ikke urealistisk om du tar deg tid til å finne et godt eksemplar...er det rene lotto-gevinsten!

Og vil du ha enda mer bil for pengene, er Citroen verdt å se på. Feiende flotte biler, og ikke i nærheten av å være like "speielle" som i tidligere tider. Og som alltid ellers: ha alltid i bakhodet at bilens faktiske stand betyr mer enn hva det måtte stå på kilometertelleren. Kjørelengden er strengt tatt bare et tall, dels kan kilometertelleren være manipulert, dels kan en bil som er kjørt 50.000 av en privatperson være atskillig mer herpa enn en ex-taxi med 400.000 på telleren. I det hele tatt: sjekk grundig...egenkontroll...en grundig tilstandsrapport....service, verksted og ikke minst, eierhistorikk...man kjøper f.ex aldri en bil som har mer enn si 3 eiere....og så videre. Du finner forøvrig en god sjekkliste på Motors hjemmesider...herunder sjekkliste for prøvekjøring...ALDRI kjøpe uten prøvekjøring....og er du usikker...gå hjem og sov på det før du kjøper....og få gjerne med deg en venn som kan de tingene du ikke kan. Endelig vil jeg anbefale Bennys artikkel forleden, den om "billigbiler", der var det mange gode råd!

The bottom line er likevel at f.ex Passat er Passat, på samme måte som Mondeo er Mondeo...det er en grunn til at nettopp disse to selger i bøtter og spann over hele Europa. Jeg kjørte selv en Passat B5 TDI i mange år, den bikka knappa 500.000 før den ble smadret av idioten bak svingen. Ikke antydning til rust, fremsto som ny. ingen mekaniske problemer whatsoever, kun slitasjedeler og et tilfelle av tretthetsbrudd. Som jeg alltid sier: pass på bilen og bilen passer pådeg, understellsbehandling er den beste kuren mot den rusta du nevner! Vær dog skeptisk overfor "nylig understellsbehandlet", be om historikk der også...og sjekk at det virkelig er et firma som har gjort jobben! Det er ikke uvanlig å sprøyte på understellsbehandling i garasjen for å skjule rust, sånn var det før, og jeg er ikke i tvil om at dette er utbredt fremdeles, på samme måte som Kong Rust fremdeles er i blant oss i beste velgående! Lykke til!