1 | opprinnelige versjon |
Med mine preferanser ville jeg tatt en tur innom Skoda-forhandleren og sett nærmere på Skoda Kodiaq, det er en feiende flott bil i et fornuftig prisleie og pr i dag både benzinmotor og markedets beste dieselmotorer. Hybride drivlinjer er også på gang, slik jeg forstår det har dere noen måneder på dere, og Skodaforhandleren vil kunne gi dere oppdatert informasjon om når og hvilke hybride drivlinjer som kommer. Ellers ville jeg vel strengt tatt prioritert dette med plass og sikkerhet her, der ligger Skoda helt klart helt i tet, likeledes snakker vi om høy driftsikkerhet, lave løpende kostnader og en "merkevare" der gode samarbeidspartnere landet rundt følger med på kjøpet, ja tilgangen på verkstedstjenester og reservedeler er rett og slett svært god, over hele Europa.
Ja, det finnes alternativer, men se på Kodiaq først, sett gjerne av tid til en grundig prøvekjøring, og bruk dette som en referanse når dere eventuelt titter nærmere på eventuelle alternativer. Vær ops på at Skoda også tilbyr firehjulstrekk, er siste generasjon haldex. det gir økt sikkerhet i form av bedre stabilitet under alle forhold, anbefales på det varmeste. Og ja, smaken er som baken, derfor skal man ta seg tid til å finne en bil man er fornøyd med i årene fremover. Uansett hva dere ender opp med: tenk tanken på å kjøre nybilen direkte til understellsbehandling (om den ikke er fra Asia et sted, da er den understellsbehandlet når den kommer til Norge), rustebeskyttelsen på nye biler er bare ikke god nok for norske vinterveier. Jevnlig etterbehandling er også viktig, pass på bilen og den passer på deg!
The Bottom Line er at jeg ville satt dette med "hybrid" et støkke ned på lista, om motivet er å spare drivstoff er det vesentlig mer fornuftig å gå for en dieselmotor. Diesel har klare fordeler kontra både benzinere og hybrider, det bør prøves. Og nei, det er ikke korrekt at diesel er et "miljøsvin", en eruo6 dieselmotor er så ren at selv Bellona nok burde tenke seg om et par ganger. Det som taler for benziner, er mye småkjøring: diesel partikkelfilter og småkjøring er ikke noen god kombinasjon. Har dere et kjøremønster med si mer enn 50 % langkjøring, dvs 5-6 mil og mer, er diesel et alternativ som bør vurderes. Men - når det er sagt - en 2.0 TSI benziner har mer anvendbar kraft enn tidligere generasjoner benzinere uten turbo. Helt grei, men prøvekjør gjerne begge deler!
OGSÅ SKODA har som sagt hybride drivlinjer på gang, vel verdt å vente på om det kommer tidsnok i forhold til famiens nye behov. Men blir tiden et tema: gå for det som er tilgjengelig og ta det derfra. Husk også at nye biler har leveringstid, ikke minst i disse coronoa-tider! Lykke til med både ny bil og huset fullt av unger. godt at noen sørger for å opprettholde befolkningen!