Revisjonshistorikk [tilbake]

Benny har skrevet mye om 60-serie Volvo som bruktbil, søk i forumet her og på Broom og du skal finne! Ellers forstår jeg det sånn at du skal kjøpe en grei bruktbil, begynn gjerne med den nokså ferske artikkelen om "billigbiler", der er det mange gode, generelle tips som gjelder alle bilkjøp!

På Motors nettsider finner du også greie sjekklister for såvel sjekk som prøvekjøring, ta utskrift og bruk dem aktivt, det er både smart for dette kjøpet og en god læreprosess. Få likevel gjerne med deg en god venn ellre vennine som kan det du ikke kan og vice versa. Det kan fort gå greit! Det eneste ankepunktet jeg har vs Volvo, er at prisnivået er noe i stiveste laget. Om du velger f.ex Skoda Octavia med ditt budsjett, får du en veldig mye nyere bil som er kjørt vesentlig mindre, med de fordeler dette gir. Dog kan det være at det er fornuftig å gå noe høyere i pris for å få siste generasjon Octavia, det var et viktig generasjonskifte en gang i andre halvdel av 2013 om jeg ikke husker helt feil. Dette alternativet vil gi deg mer forutsigbarhet, lavere utgifter til service og vedlikehold og alle de fordelene som følger med en nyere bil. Du går muligens glipp av rattvarme, men jeg vil jo si at en dieselvarmer er mye, mye viktigere enn rattvarme!

I ditt sted vlle jeg også tenkt på Volvo 70-serie. Dette er en noe mer "gubbete" bil, men min subjektive oppfatning er at du også får mer bil for pengene. Verdt å sjekke ut! Med ditt kjøremønster tenker jeg at dieselmotor og firehjulstrekk må være en høydare, det får du på begge disse Volvoene, og ESP /antispinn hos Volvo er blant markedets beste. Om du velger bil med manuell kasse, sparer du deg selv for potensielle feil og utgifter. Nei, Volvos automatkasser er IKKE feilfrie, og det koster raskt omtrent en god halv bruktbil for en byttekasse hos Volvo. Om du finner noen som kan og vil reparere dem, snakker vi om veldig mye mindre, verdt å ha i bakhodet om du ender opp med Volvo. Det har også vært feil med firehjulstrekket på Volvo, og som alle andre relativt tunge biler med noen år på nakken, hjuloppheng, forstilling, bremser må stå høyt på sjekklista. Likeledes skal alt elektrisk fungere, man skal - med trykk på SKAL - også være nøye med å sjekke at selgeren ikke spekulerer i å selge bilen "rett før" en stor service, eller for den sakens skyld, selger bilen med to sett meget nedslitte dekk! Alt dette er ting du skal være svært oppmerksom på, sånne primitive forsøk på å lure kundene skjer i de beste familier!

Alt dette finner du i de kildene jeg nevner over, spesielt Bennys artikler er helt fantastiske: skrevet på et lettfattelig språk med gode, konkrete tips! Stikkord ellers er en grundig tilstandsrapport, service- og verkstedshistorikk og ikke minst, eierhistorikk. Ellers må man stole litt på mavefølelsen og seg selv: om du føler at bilen du har foran deg ikke er noe for deg, ikke vær redd for å sove på det en natt eller to! Er du fortsatt i tvil, gå videre, det er ikke rasjonering på gode biler! Lykke til!