Revisjonshistorikk [tilbake]

Ut fra prisen på lyktene tenker jeg adaptive lys og en variant over temaet Xenon eller LED. Spesielt i sistnevnte tilfelle er det overveiende sannsynlig at en del av problemstilllingen er at lyktene ikke oppnår tilstrekkelig temperatur til kondens og annen fuktighet som måtte oppstå, fordamper. Nå er bilen din uomtvistelig fremdeles under garanti, og det forholdet at BOS har byttet lykter tidligere, endrer ikke dette. Det man har gjort, er å bytte lykteinnsatser med en iboende svakhet, kall det gjerne en fabrikasjonsfeil, med nye lykteinnsatser med samme svakhet. Man har mao ikke klart å rette opp i det opprinnelige problemet, og forsøker å vri seg unna garantiansvaret. Hvorfor må man jo bare undres over: det er ikke BOS som betaler gildet....Mercedes er en absolutt seriøs aktør.

Faktum er at BOS er en av flere norske importører som har en tendens til å opptre på en uheldig måte overfor kunder i garantisaker. I ditt sted ville jeg satt meg inn i dette med rettigheter og plikter på forberrådets utmerkede "oppskrift", her: https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/

Deretter ville jeg kontaktet NAF og tatt det derfra. Er du ikke medlem, vil NAF likevel ofte være velvillige til å gi deg et råd om veien videre, eventuelt formidle kontakt med en lokal advokat som kan dette med bil og garanti. Ja, normalt sett ville jeg sagt at en konstruktiv dialog er veien å gå, men akkurat denne aktøren er ikke en filial av julenissen, kfr rustsakene der "rustgarantien" gjaldt i hele Europa...bare ikke i Norge :-) Det skulle man iallefall nesten tro, i et tilfelle skiftet man også dører på en feiende flott Merc og presterte å gjøre dårlig arbeid.....da kverulerte man på en måte som til forveksling minner om det du opplever. Når NAF tok saken, tapte BOS så det suste i retten.

At man fortsetter i samme sporet, er vondt og leit for både kundene og merkevaren Mercedes. Det å i det hele tatt forsøke å hevde at dette fenomenet skyldes "syre og etsende kjemikalier", er reinspikka vrøvl. Ellers er det i stor grad dessverre sånn at i disse tider er det bytte-hele-innsatsen som gjelder, det er egentlig ikke noe "nytt", på 60-tallet hadde vi bla "sealed beam" på enkelte biler, der man bytta lykteinnsatsene fremfor å bytte pærer. Men som navnet antyder, dette var forsegla lykter, som holdt leeeeeeeeeeeeeenge. Det var heller ikke så mye leamikk i dem, så prisen var overkommelig. Når du refererer til et "fantastisk" tilbud der du skal få den store ære å selv bekoste nye lykteinnsatser til 85.000 kroner, gir det deg samtidig et svært viktig argument: Uavhengig av nybilgaranti eller ei, en del i denne prisklassen som er skiftet ut, må være ment å holde lenger enn 2 år. På samme vis som de dørene som ble skifta ut osv osv.....en dyktig advokat vil spa frem dørsaken på null komma null og kunne skrive et brev til rette vedkommende og fortelle dem hvor landet ligger....verken BOS eller merkeforhandlerne står fritt til å redefinere norsk lov.

The Bottom Line er at dette burde være tilstrekkelig til at man tar til vett og oppfyller sitt garantiansvar. Hjelper ikke det, greit nok, da tar du det derfra. En advokat vil forøvrig kunne fortelle deg om en slik tvist faller inn under rettshjelpsdekningen i din kaskodekning. Om du ikke er NAF-medlem: vær ops på at medlemskap uten veihjelp er greit å ha nettopp for slike situasjoner. Lykke til!

Antall visninger