Revisjonshistorikk [tilbake]

Hvorfor bytt ut en god bil som fungerer? Gitt et normalt godt serviceregime og jevnlig understellsbehandling har du problemfritt bilhold i minst 10, sannsynligvis 15 år fremover. Det du kan være helt sikker på, er at du kan glemme sjampingturene med fulllasta bil med en elbil, bla fordi du vil skalle hue i en håpløs logistikk for å få ladet, enn si bli godt kjent med begrepet "ladekø". Med lading langs veien koster det også flesk, ifølge elbilforeningens klagesang like mye eller mer enn å kjøre dieselbil. En elbil er bare økonomisk så lenge følgende forutsetninger er oppfylt: du har mulighet til å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader, og et kjøremønster der mesteparten av kjøringa foregår i en radius der strømmen kommer fra hjemmealaderen.

En helt annen ting er dette med bompenger og andre bruksavgifter. Det er ikke bare "løskrutt" og skremmeskudd at elbilfordelene står for fall, jeg spår at det kommer til å skje ting rimelig kjapt etter neste stortingsvalg. Dels fordi politikerne ønsker å holde inntektsgrunnlaget, her avgiftsnivået, konstant, dels fordi det går en grense for hvor lenge flertallet av det norske folk vil være med på at elbilfansen skal surfe på en "gratisbølge" som finansieres av oss andre.

Bare så det er sagt; jeg har i store trekk samme bil som deg, men det står "VW" på den. Golf7 er i prinsippet svært lik, den viktigste forskjellen er at Octavia leveres med kombinasjonen DSG og firejulstrekk på "vanlige" stasjonsvogner. Og ja, jeg hadde kjøpt Skoda om ikke leveringstiden var så ufattelig lang når jeg handla bil sist gang. Ellers har jeg altså manuell kasse, det går helt greit sammen med 2.0 TDI, og jeg har firehjulstrekk. Dette gir en bil som er svært stabil under alle forhold, fra ekstreme vinterforhold til motorveiskjøring i land der tempoet i trafikken er omtrent som i dataspill. Med lav vindstøy og god lydisolering (ja, jeg velger også støysvake dekk) kan vi føre en normal samtale i 150+, legg til at dieselbrenneren har en rekkevidde der vi snakker om både tre og firegangen sammenlignet med elbiler med påstått "lang" rekkevidde", da er det lett å velge når vår ide av "ferie" er å kjøre gjennom Sverige, Finland og russisk Karelia.

Du nevner dette med service og vedlikehold: for det første: elbiler er ufyselig tunge. Dette med "vekt" gjør noe med såvel hjulopppheng, bremseslitasje og dekkslitasje, for ikke å snakke om at det også fører med seg dekkdimensjoner som får lommeboka til å hoppe av skrekk. Merkelig nok blir elbilfansen tause når dette temaet kommer på bane. Ja, det er færre bevegelige deler i motor og drivlinje, men til gjengjeld store krefter og mye vekt å fløtte på. For å erstatte en Octavia med ditt kjøremønster nytter det ikke med en pingle-elbil, vi snakker om noe stort og veldig tungt. Ja, man kan selvfølgelig leve med å måtte skifte en motor i dann og vann, en battericella nå og da, men det kommer neppe til å være spesielt enkelt, ei heller gratis over tid. En unevnelig amerikansk produsent lar jo sogar kundene vente i måender og år på deler!

Ja, du kan velge Audi, Skoda eller VW elbil og få et greit kompromiss, men det er høyt opp og langt frem til du får en elbil til nogenlunde grei pris som kan erstatte din feiende flotte Octavia.

Oftere service, dyrere service og så videre med dieselbrenneren? Nada. Jeg har hatt en drøy håndfull biler på over 40 år, jeg kjører mine biler til rundt 4-500' på kilometertelleren før de går videre til neste lykkelige eier eller blir spiker. Ja, jeg har kjørt lenger enn langt opp gjennom åra, opptil 70.000+ i året, en god "resept" her er det jeg nevner innledningsvis: passe på bilen er bokstavelig talt lønnsomt. Når jeg nå har kommet dithen at jeg kunne kjøpe et par nye biler til meg og konen, var det naturlig å kjøre dem rett fra forhandleren til understellsbehandling. Jeg driter også tynt i "longlife" service, våre biler får oljeskift og ettersyn hver 15, maks 20.000 kjørte km. Ved å flytte jobben fra merkeverkstedet - der olja er prisa som flytende gull - sparer vi likevel penger. De øvrige tingene som skal skiftes og ettersees, er ikke et problem, min faste mekaniker vet hva jeg forventer, og har satt opp et serviceprogram, verken mer eller mindre. Verken økonomisk eller tidsmessig er dette et problem, og det har det heller aldri vært, selv ikke i de tider da jeg kjørte virkelig langt og tok service og vedlikehold selv der hjemme i garasjen. For meg, som har vært avhengig av bilen H24/7 for å tjene mitt daglige brød, har VW diesel vært en eneste lang suksesshistorie, aldri noensinne hatt de problemene andre pleier å klage over! Et alminnelig godt serviceregime, jevnlg understellsbehandling, verre er det ikke! Ja, jeg kunne muligens klart det samme med elbil også, men det er bare ikke aktuelt å gå 30 år tilbake i tid, til dengang jeg kjørte små benzinere med 4-500 km rekkevidde på tanken :-)

THE BOTTOM LINE og mitt stalltips er at en elbil er best i byen og bynære strøk. I ditt sted ville jeg enten beholdt Skodaen i 10-15 år til, eller kjøpt en ny Skoda, vær ops på at både 2.0 TDI og 2.0 TSI er greie motorer. Jeg foretrekker TDI, men benzinerne med turbo er absolutt noe man kan leve med om man skulle ha "angst" for diesel i fremtiden, bla DPF er jo noe herk om man skal kjøre mye i byen med en TDI. TDI kjører man på momentet i større grad, TSI krever et par-tre tusen omdreininger mer før det skjer noe. Servicekravene er egentlig nokså like. Uansett, en grei konvensjonell bil, eventuelt den nye dieselhybriden som visstnok skal komme, er tingen for både familen generelt og far spesielt! For å blidgjøre mor, kjøper du en bil til, brukt eller ny, alt ettersom, og da tenker jeg i retning av en passe grei elbil i "bystørrelse". Den utgående E-Golf eller E-Up er elbiler du kan gjøre gode kjøp på, og for alle praktiske hensyn: de er like "gode" til den derre greie med å svinse rundt dørene som en Tesla X....men både innkjøpspris og løpende kostnader er en brøkdel. Jeg har en f.d kollega som gjorde akkurat det: han kjøpte ny Skoda Octavia med 2.0 TSI og 4WD som familiebil, deretter en en ny VW Up. Elbilen tar han sikte på å beholde til den detter fra hverandre, da slipper han å bekymre seg for dette med "verditap", han fordeler tapet over X år og kan egentlig le hele veien til banken. Lang eiertid fungerer sånn, ja, du er fornuftig med å strekke eiertiden til 5 år, men hvorfor ikke hive på enda 5 år? Verditapet pr år faller med åra og utgifene på en bil som er kjørt 400.000 er egentlig ikke høyere enn på en bil som er kjørt 100.000. Noe kynisk, men sånn fungerer det om du tar vare på bilen underveis :-)

DET ENESTE DU KAN VÆRE SIKKER PÅ ELLERS, er at det kommer "nye" batterier løpende. Om det skjer i dag eller i morra, vet vi ikke, men i det øyeblikk det skjer et skikkelig gjennombrudd, da kommer dagens elbiler til å ramle som en murstein i restverdi. Konvensjonelle biler derimot kommer til å holde seg sånn nogenlunde stabilt....færre biler i markedet over tid vil føre til at verditapet ligger omtrent der det ligger i dag. Ja, dramatiske endringer i avgiftsystemet kan selvfølgelig snu opp-ned på alt. Men vi kan ikke gardere oss mot "alt", vi må gjøre kvalifiserte gjetninger og prioritere ut fra det vi vet i dag: der står begrepene "kjøremønster" og "behov" høyt på min liste. Ellers er jeg over gjennomsnittet opptatt av å handle bil av en god samarbeidspartner, jeg vil ha en mest mulig sikker bil, jeg vil ha driftsikkerhet og god totaløkonomi. Der scorer både din og min bil veldig, veldig høyt, og om du ikke har fått det med deg: din Octavia har et svært høyt nivå på både passiv og aktiv sikkerhet. I det hele tatt: en knakende god bil! Du får rett og slett ikke en elbi i dag som matcher Octavia, og spesielt ikke til den prisen du betaler for en Octavia. Audis elbil kunne muligens vært et alternativ, men der er prisen en helt annen.

Stalltipset er....Skoda til far og en passende elbil til mor! Lykke til!