Revisjonshistorikk [tilbake]

Det er overveiende sannsynlig at avigftsnivået, og derved løpende kostnader for å eie og bruke elbil, vil gjøre et kraftig byks oppover i overskuelig fremtid. Samtidig er det ingen grunn til å male fanden på veggen og forvente at en konvensjonell bil blir personlig ruin de første 10 åra. Nei, det er ikke lett å spå om fremtiden, men det er fremdeles sånn at bil er en stor investering for de fleste. Blant det som avgjør hvor fornøyd du blir, er det fremdeles sånn at kjøremønster og familens behov bør stå høyt på lista. Når du nevner Tesla, bør du tilføye et vesentlig punkt: bilens kvalitet og sånne bagateller som tilgang på kundestøtte, verkstedstjenester og ikke minst reservedeller må våre på plass. Der et ikke Tesla i dag, dersom du er blant dem som setter pris på sånne ting, ja da bør du velge en helt annen samarbeidspartner. For min del er det ingen hemmelighet at jeg er heftig begeistret for VAG, tilgangen på et støtteapparat uansett hvor jeg måtte befinne meg i Europa er uten sidestykke. Finner man ikke en merkeforhandler der ute i skauen i rusisk Karelia et sted, ja så finner man helt sikkert noen som "kan" det være seg VW eller Skoda, og deler finnes overalt. En eneste gang på snart 30 år har jeg opplevd å måtte vente mer enn en uke på en del, da var bilen det gjaldt 15 år gammel! I løpet av samme periode har jeg aldri noensinne opplevd å bli stående langs veien og grine over at mine kjære VW svikter meg! Ja, man kan mene mye rart om Møller, men jeg merker meg at Skodas forhandlere synes å ha beina på jorda ennå, om leveringstiden på Skoda ikke hadde vært for lang sist jeg handlet bil, ville jeg hatt Skoda og ikke VW i garasjen nå!

Og Skoda...er et barn av samme mor, faktisk av bedre kvalitet enn VW om man skal tro på det VAG sier i sakens anledning! Jeg tror det så gjerne, jeg var på en av Skodas fabrikker i Tsjekkia, det var like rent som i min (flislagte) garasje! Eller for den sakens skyld: på Norges reneste verksted eller hva det nå var i artikkelen på Broom forleden. Av de bilene du nevner i farta, ville jeg ikke vært i tvil, Skoda Kodiaq er førstevalget og den klare vinneren her! Men gå for firehjulstrekk og DSG, pass også på å få med adaptiv cruisekontroll så har du en vinner for såvel langkjøring som bykjøring. Mhp motor: 2.0 benzinere og 2.0 TDI er begge gode valg, dieselbrenneren har dog mer anvendbar kraft fra lave og midlere turtall. Det er litt smaken og baken, jeg kjører på momentet og er fan av TDI, mens andre kan like å piske turtall for at det skal skje ting.

THE BOTTOM LINE er at dersom du har behov for å trekke noe som veier mer enn et trillebår over mer enn si noen mil, ja da er elbil totalt dødfødt. Elbil krever også at du har mulighet til å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader, og du bør ha et kjøremønster der du mesteparten av tiden befinner deg innafor en radius der du kan klare deg med hjemmelading. I det øyeblikk du skal basere deg på ladere langs veien, blir det plutselig tildels rådyrt. Greit å ha i bakhodet! Ellers er ikke løpende driftsomkostninger spesielt avskrekkende med Skoda, hakket under VW....og jeg blir heller ikke skremt av løpende utgifter med våre VW. Jeg tillater meg å tvile på at en blytung elbil er spesielt mye billigere: kfr det fakum at alt som har med hjuloppheng og bremser å gjøre, for ikke å snakke om dekka, må drasse på veldig mye vekt hele tiden. Som vi alltid sa om amerikanske biler i hine dage: det koster å være kar. En unevnelig amerikansk elbil som veier inn med godt over to tonn tom....det må ha konsekvenser for lommepungen på sikt. Nei, jeg ville ikke vært redd for å kjøpe elbil om jeg hadde hatt et annet kjøremønster, men Tesla ville ikke stått på lista. Det at man tilfeldigvis har en 7-seter er ikke alene grunn nok til å overse de andre problemstillingene.

Mitt stalltips her er at du setter deg ned i ro og mak og skriver ned ønsker og prioriteringer, dernest prøvekjører du aktuelle alternativer og sover på det litt til. Målet må være å gjøre et så godt valg at du er fornøyd noen år fremover. Lykke til!