Revisjonshistorikk [tilbake]

Alle motorer bruker olje, noen mer enn andre, og det er fremdeles sånn at fabrikantene helgarderer seg med å si at alt fra p.5 til 1 liter pr 1000 km er normalt. Vanligvis "skjules" en del av oljeforbruket ved at olja tar opp vann, mens "plutselig" økning i oljeforbruket på samme bilen kommer som et sjokk når man tar en liten langtur, gjerne på Autobahn, og varmer opp olje skikkelig over tid sånn at vannet som olja har tatt opp fordamper! I det hele tatt, det er alltid et oljeforbruk, om du er uheldig eller ei, er vanskelig å si, men jeg ville fulgt med over tid og tatt det derfra. Med mine biler har jeg aldri hatt så høyt oljeforbruk at jeg har opplevd det som problematisk, jeg har sjelden eller aldri hatt behov for å etterfylle. Det skal tillegges at jeg legger vekt på å skifte olje og filter etter konservative intervaller. nå for tiden innebærer det 15.000 km, maks 20.000, sistnevnte om jeg i alt det vesentligste har kjørt langkjøring. Ja, også min dieselbrenner har "longlife" intervaller, men den som tenker litt etter, vil erkjenne at den eneste veien ut for snafset som uvegerlig samler seg opp i olje og filter, er ut gjennom tappepluggen og vha nytt filter.

Trekker man dette et hakk lenger og studerer en sprengskisse av en moderne motor, er det svært gode grunner til å være konservativ her. Sagt på en annen måte: jeg er blant dem som mener at 30.000 og lengre oljeskiftintervaller er en sikker måte å skaffe seg såvel økt slitasje som problemer på. Olje er rett og slett ikke det man skal spare på, verken ved å tøye skiftinervallet eller å bruke billig olje, og det kan ikke sies for ofte: ALLTID filterbytte ved oljeskift! Blant andre mer eller mindre gode vaner jeg har, er å ALDRI trekke turtall eller belaste motoren unødig før olja er gjennomvarm. Jeg kjører på momentet og girer typisk ved maks 2000 o/m, de første 2-3 milene, alt ettersom det er sommer eller det vi kaller vinter her på vestlandet,så lang tid tar det før olja oppe i 80-90 grader.

Enkle "leveregler" for å ha et greit bilhold, etter mer enn 40 år og fryktelig mange mil er jeg hundre prosent sikker på at dette fungerer. En annen ting jeg har vært påpssselig med, er det vi kallt "innkjøring" i hine dage: når jeg (omsider) kunne flotte meg med nye biler, kjørte jeg dem inn på samme måte som jeg gjorde med mine feiende flotte nye motorsykler for rundt 40 år siden. Ja, jeg er klar over at det er andre legeringer i sylinderveggene i dag og så videre, men det skader ikke å være konservativ: ta vare på bilen og den tar vare på deg! Det er flere enn deg som opplever oljeforbruket på nyere biler som et problem, det må jo ha en årsak. I ditt sted ville jeg prøvd et regime med mer kjøring på moment på kald motor, og hyppigere oljeskift. Kanhende det gir bedring over tid, bla fordi en motors indre liv egentlig ikke er så "statisk" som mange tenderer til å tro. Om merkeverkstedet har for stive priser, er det problemfritt i forhold til garanti å la et uavhengig, autorisert verksted ta oljeskift og filterbytte, men bruk et velrenommert verksted. Merkelig nok koster sånne ting som olje og filter vesentlig mindre enn ved merkeverkstedet, for min bil - som er en smule kresen mhp olje - snakker vi om en forskjell på 500 blanke kroner pr liter, sånt blir det penger av over tid! Samme olje, samme filter....min bil bruker Bosch-filtre, den eneste forskjellen er at det ikke står "VW" utenpå esken med Bosch-filteret inni :-) Nå er filterkostnaden nokså lik for Bosch og VW-Bosch, men olja ved merkeverkstedet tappes fra en gullbelagt 200-liters tønne :-) Ved uavhengige verksteder kommer olja ofte fra plastkanner eller ditto flasker :-)))

THE BOTTOM LINE er at du kan være HELT SIKKER på at Mercedes virkelig mener 0.5 liter pr 1000 km. Det burde ikke være sånn, men som nevnt over, det er ikke uvanlig, og det kan være en konsekvens av flere forhold som hver for seg trekker i negativ retning. Følg med over tid, tenk gjerne gjennom ting du kan gjøre som kan påvirke denne problemstillingen i fremtiden. Lykke til!