Revisjonshistorikk [tilbake]

Så "langt".....? En god bil skal rulle minst 500' uten nevneverdige problemer. Jeg har gjennomgående kjørt mine biler opp gjennom åra 4-500' før de har gått videre til neste lykkelige eier, eventuelt blitt spiker pga idioten bak svingen...alt ettersom. Men så har jeg da ikke hatt BMW, det er bla litt mer spenning med motorene hos BMW....hvilke motorserier som er litt mer krevende kan du sikkert finne ut av om du stiller et spørsmål i et BMW-forum. Men for alle praktiske hensyn, med 160' på kilometertelleren er bilen knapt nok innkjørt. Det som betyr noe, er bilens faktiske stand, stikkord tilstandsrapport, verkstedshistorikk, eierhistorikk. Er du usikker på hva du skal sjekke, skriv ut sjekklistene på f.ex Motors hjemmesider og krøss av etterhvert. Også smart å få med seg en god venn, og NB NB NB: aldri kjøpe bil uten grundig prøvekjøring!!!!!

Et par ting som er lurt å sjekke, er om det er samsvar mellom kilometertelleren og realitetene slik de fremkommer ellers. Det tar 3 sekunder å "justere" kilometertelleren, mange spekulerer grovt i dette. Noe annet som er altfor vanlig, er å selge bilen sin videre rett før neste store service, gjerne med dekk som knapt nok holder lovlig mønsterdybde....selger sparer penger, du sitter plutselig med en feiende flott bil der du må punge ut med atskillige titusenlapper for en service som kommer rett rundt svingen og kanhende to sett nye dekk! Og ja, dekk til 525 er dyre!!! Dette sjekker du selvfølgelig også...og forlanger enten et klekkelig prisavslag eller gir tilkjenne at det ikke er aktuelt å kjøpe bilen uten at dette blir ordnet......FØR du i det hee tatt TENKER på å signere kontrakt! Lett å få ordnet sånt FØR ordet "kjøp" kommer på banen...i ettertid er det komplisert!

Du bør også sjekke under bilen for denne bagatellen som kalles "rust"....også nyere biler ruster som kjeks om de ikke blir jevnlig understellsbehandlet. Rustbeskyttelsen fra fabrikk holder ikke mål for norske vintre med tyske biler, sånn er det bare. Siden vi snakker BMW, bør du også sjekke at bilen IKKE - med trykk på IKKE - er chiptunet eller "optmialisert" som enkelte ynder å kalle det. Er den IKKE chiptunet, jolly fine, få det gjerne inn i kjøpekontrakten for alle tilfelles skyld. Er den noensinne tuklet med, stay away, gå videre til neste bil! Slik jalla-tuning øker belastningene over hele gullrekka, og det er DEG som risikerer å sitte med skjegget i postkassa! Dels fordi det ekstremt sjelden er gjort de endringer som MÅ gjøres i resten av drivlinjen for å håndtere den økte belastningen, dels fordi eierne sjelden bryr seg om å føre dette inn i vognkortet og melde det til forsikringselskapet....begge deler er dårlig karma for deg. Ja, jeg er klar over at firmaene som selger slik tuning lover gull og grønne skoger, men de lever av godtroende kunder...sier ikke mer.

Det er også Stay Away om en bil som er under 10 år har mer enn 2-3 eiere, spesielt på en bil som har en lei tendens til å bli "ungdomsbil" etterhvert. NÅR DU EVENTUELT FINNER en grei bil, ta vare på bilen og den tar vare på deg: jevnlig service, jevnlig understellsbehandling, en normalt omtenksom kjørestil så går alt så meget bedre, da kan du ha glede av bilen i flerfoldige år og lett kjøre de 500' jeg nevner innledningsvis med den! En pekefringer til slutt: ikke kjør etter "longlife" intervaller, skift olje og filter hver 15.000 med en dieselbrenner!!! Lykke til!