Revisjonshistorikk [tilbake]

En liten pekefinger her: om du gjøre dette i Norge, sjekk referanser for de respektive firmaene! Mye Texas her! En seriøs aktør som driver med hele spekteret, finner du HER: https://www.handeland-antirust.no/ Greit prisnivå, men jeg er noe usikker på hvor store jobber man egentlig kan gi seg i kast med....jeg har brukt dem til understellsbehandling gjennom flere tiår og smpting som steinsprutreparasjoner, småbulker osv...alltid godt arbeid. Mange kunder langveisfra mer enn antyder at dette bokstavelig talt er en velrenommert aktør...forøvrig et familefirma.

Jeg vil tippe at du kan komme ned på en grei pris totalt sett ved å bruke et slikt firma, men vær forberedt på en pen bunke titusenlapper. Ja, du kan gjøre noe grunnarbeid og forberedselser selv, men dette er krevende arbeid, for oss som hygger oss med sånt hjemme i garasjen blir det ofte sånn at det ikke er vi som tar rotta på rusta - det er rusta som tar rotta på oss! En måte å få gjort godt arbeid til en hyggelig pris på, er å se i retning av Polen eller Litauen, du finner flere seriøse aktører som gjør slike ting om du googler litt, men igjen: sjekk alltid referanser. En annen ting som er viktig å ha i bakhodet er at håndverkere i Øst-Europa ofte setter sin ære i å gjøre kunden fornøyd. En "felle" her er at de til tider kan tro at du bruker dem fordi du vil ha billigst mulig arbeid. Mao er det dummeste du kan gjøre å gi inntrykk av at du prioriterer pris fremfor kvalitet. Sørg for at du alltid tilkjennegir at du vil ha godt arbe' og et godt, varig resultat...da får du nettopp det...og prisnivået er - naturlig nok - i en klasse som gjør at du ler hele veien til banken. Glem dog ikke å regne med frakt etc, og du skal - spesielt om bilen blir fraktet med et spedisjonsfirma - betale norsk mva. Men du får refundert det du eventuelt betaler i mva i opprinnelseslandet ved utførsel. P.t er vel momsatsen i Litauen 18 %, noe i samme leia i Polen.

En ting som er viktig: du bør få en faglig vurdering, gjerne når du ber om pris hos forskjellige aktører her hjemme, før du går videre med noe som helst. Det er en ting som gjelder med rust: det du ser, er som regel toppen av isfjellet. Ingenting er som å ha oversikt FØR man hopper ut på dypt vann, spesielt om det er så mye at det er bryet verdt å få gjort jobben utenlands! Er det snakk om begrenset jobb...der du får gjort det som gjøres skal til si 50.000-75.000 -inkludert lakkering - ville jeg tatt det her hjemme. Og ja, Benny har helt rett, å ta litt nå og litt er ikke veien å gå om du ikke gjør det sjæl i ledige stunder. Men igjen: dette med rust krever sin mann og en god del ressurser!

THE BOTTOM LINE er at du har en bil som er vel verdt å ta vare på. Å legge et større beløp i en slik bil er etter mitt hode en god investering, om ikke med utbytte i kroner og øre, så i form av en unik bil som du kan ha mye glede av i mange år fremover. Husk jevnlig understellsbehandling når du har fiksa opp i små og litt større rustproblemer! Lykke til!

Antall visninger