1 | opprinnelige versjon |
Kjørelengde er ikke det som tar rotta på en god bil, det er "snarveier" med hensyn til service og vedlikehold, gjerne kombinert med mange år på veien. Det som betyr noe for din del, er bilens faktiske stand, og som alltid ved bruktbilkjøp: alfa og omega er å undersøke de rette tingene i rett rekkefølge, stikkord her er en god og tilstrekkelig grundig tilstandsrapport, eier- og verkstedshistorikk og ikke minst, en grundig prøvekjøring og egenkontroll. Om du ikke er sikker på din egen kunnskap, få med deg en god venn som kan det du ikke kan, og ta gjerne utskrift av sjekklistene på Motors hjemmesider, krøss av etterhvert som du kontroller ting og tang! Vær også klar over at det tar sekunder å endre kilometertelleren på en bil...om du finner misforhold mellom vekrstedshistorikken og bilens oppgitte kjørelengde...gå videre til en annen bil...det er IKKE rasjonering på gode biler!
Sjekk også NÅR SISTE SERVICE ER TATT, mange spekulerer i å selge bilen rett før neste store service! Dette med DEKK er også et kapitell for seg: altfor ofte spekuleres det i krøsse av for "gode dekk" i tilstandsrapporten, mens begge dekksetta synger på siste verset! Sjekk BEGGE dekksetta selv, er de dårlige, forlang bilen levert med nye dekk! Ditto om det er kun et par tusen km igjen til en stor service! Alt du kan få gjort "på kjøpet" FØR kjøpekontrakten er signert, er penger spart for deg. Og skulle selger likevel forsøke å prakke på deg bilen uten å utbedre slike forhold, vel, da er det en deal-breaker, gå videre...nok av biler å velge i, også X3! Glem ikke at det fortsatt er kurrant å hente hjem biler fra både Sverige og Tyskland om så skulle være!
Og ja, det står mye rart i annonsene på både finn og ellers, skriv gjerne på veggen en ting til: stol aldri på en bruktbilselger! Du må ofte telle fingrene to ganger når du har håndhilst på den sorten! I det hele tatt: jo bedre jobb, jo mer innsats du legger i å finne "den rette", jo mer fornøyd blir du! Lykke til!