Revisjonshistorikk [tilbake]

Du sier ikke noe om hva du mener med "stor" tilhenger....Vito er ikke blant dem som har høyest tillatt hengervekt. Vi snakker om to tonn, dette er ikke noen spesielt "stor" tilhenger. Vær også oppmerksom på førerkortklasser vs bilens tillatte totalvekt vs hengervekt, du skal holde tunga rett i munnen når du ser i retning av en relativt tung bil OG ser for deg å trekke "stor" tilhenger!

Om vi antar at du ikke ser for deg å trekke mer enn to tonn, kommer et moment til inn i bildet: snakker vi om kosekjøring i bynære strøk, eller langkjøring i dalstroka innafor, gjerne over fjellet i dann og vann, sommer som vinter? En bakhjulstrekker med relativt liten motor og automatkasse er ikke verdens beste trekkvogn....men for kosekjøring uten spesielle utfordringer...jolly fine! For alt det andre, vel, da er 4-matic en klar fordel om du skal kjøre med slep og gjerne litt last i bilen! For meg ser det ut som om Vito også finnes med forhjulstrekk, det ville jeg helt klart unngått, det er dårlig karma om du skal kjøre med "stor" tilhenger!

The Bottom Line er at en 2.1 liter motor med typisk 150 hk og sånn passe dreimemoment fint klarer å trekke et par tonn, gitt at du kjører på momentet og ikke pisker turtall fordi du bare MÅ holde farta på fartsgrensa og litt til opp den bratteste bakken du kan finne. Det gjelder også det du kaller "turkjøring", med eller uten slep. Husk bare på at dette er en tung bil, med de konsekvenser dette har for løpende driftskostnader: bremser, dekk slites raskere og koster mer! Dessuten: her gjelder i aller høøyeste grad min første hoversetning: pass på bilen og den passer på deg! Med det mener jeg løpende service i tråd med fabrikantens anbefaler og understellsbehanlding med etterbehanlding. Passer du på her, og kjører bilen slik den bør kjøres, kan du ha mye glede av denne bilen, med eller uten slep! Lykke til!

Antall visninger