Revisjonshistorikk [tilbake]

Det første du bør gjøre, er å stikke fingeren i jorda og se litt rundt deg: hvilket land bor du i, hvor kommer du til å kjøre mest? Ja, det er artig med en p....forlenger når du kjører gjennom "Storgata" i det være seg Ytre Slidre, Farsund eller for den sakens skyld landsbyen innerst i Oslo-fjorden, men faktum er at du fremdeles befinner deg i den nasjonen som har nest lavest gjennomsnittshastighet i veinettet i Europa. Vi overgås kun av Malta! Hva som er "raskest" er knekkende likegyldig, om du kjører bilen ut på andre gir nærmer du deg en "Northug" og risikerer lengre straff enn Treholt! Noe kynisk sett, uansett hvilken av disse du velger, skal du sjekke hvilken bil som er "best" ut fra den knytningen du gjør mellom "raskest" og "morsomst", får du garantert mange "morsomme" måneder med pallesnekring! Som sagt, noen ganger bør man ta en sanity check :-)

Når det er sagt, dette er to vidt forskjellige biler: et landeveislokomotiv med rikelig med anvendbar kraft like fra tomgang, og en benziner som først slipper ut en hel stall med viltre ponnier når du jager turtall. Om du vil beholde førerkortet mer enn et kvarter etter at du har kjøpt bilen, er TDI det kloke valget her. Men, dt er et stort "men" her: begge bilene du tydeligvis har sett deg ut, er av den sorten der du risikerer et betydelig verditap på meget kort tid, dette er IKKE biler som er enkle å selge sånn uten videre. Det er heller ikke umulig at begge har rukket å passere gjennom en håndfull eiere, og en S4 er IKKE blant de bilene som har eiere som kun kjører til kjerka hver søndag og aldri pisker motoren for alt hva den er verdt! Det er heller ikke gitt at de bryr seg om bagateller som "service" og "vedlikehold", mao er dette en bil du skal sjekke meget nøye før kjøp! Er det mange eiere, høl i servicehistorikken, antydning til chiptuning, "optimalisering" eller annen amatørmessig tukling, stay away om du ikke vil ha en bil som er mer spennende enn du setter pris på! Det kan meget raskt koste mer enn det smaker, MYE mer !

En 8 år gammel A7 der en overivrig eier har "chippet" eller på annet vis skremt ut 55 hk til, sannsynligvis uten å foreta seg noe som helst mer, er i samme kategorie. Dessuten: slike endringer SKAL, med trykk på SKAL, godkjennes, føres inn i bilens vognkort og meldes forsikringselskapet. Sånn er det bare, hvilket bringer oss over til neste spørsmål: er du mann, under 25 og med liten eller inegen opparbeidet bonus koster det fort skjorta å forsikre biler av denne sorten. Og nei, det er ikke "bare" å kjøpe bilen, leke seg litt og selge den igjen, du sitter igjen med et massivt verditap uansett, og som Benny alltid sier, her kan "alt" gå i stykker, spesielt om eierne gjennom bilenenes ikke helt ubetydelige antall år har hatt samme preferanser som deg: raskest og morsomst!

The Bottom Line er at du nok heller burde velge en mer "edruelig" bil, si en normalt grei benziner med 2.0 TSI, gjerne firehjulstrekk, men vesentlig nyere og med færrest mulig eiere. Da kan du kose deg med bilen, og her risikerer du faktisk å få det renste Kinder-egget: mer enn kjapp nok, du fpr et trygt og forutsigbart bilhold gitt at du passer på bilen og kjører med hue på rett plass, og ikke minst, det blir vesentlig billigere i lengden! Kjapt, trygt og billig, kan du ønske deg mer? Dessuten...det kan ikke sies mange nok ganger: ungå biler som er "tuklet" med! En moderne bil med relativt høye ytelser blir IKKE bedre av at en "smarting" putter det som for alle praktiske hensyn er en "garasjetuning". Spør deg selv hvem som har best kunnskap, mest ressurser til å få en fornuftig balanse mellom ytelse og driftsikkerhet, si gjerne ordet "levertid", fra motoren: er det kanhende VAG....eller er det tullingen som selger "chiptuning" og "garanterer" ditt og datt mens han ler hele veien til banken? Så enkelt er det - skal man "tune", koster det penger, store penger, og man må gå gjennom hele gullrekka: fra motorstyringen via stempler og råder til girkasse og kraftoverføring like til drivleddene. Tukler man kun med motorstyringen....vel...da legger man et solid grunnlag for at man selv eller fremtidige eiere skal få en grosse Uberrashung som Audi ville kallt det! Sett deg ned og tenk litt hva du egentlig har behov for, og ta en liten titt i pengepungen samtidig. Det er rett og slett ganske sikkert at de to prosjektene du ser på, slett ikke er så morsomme når den første gledesrusen har lagt seg og hverdagen begynner! Lykke til!