Revisjonshistorikk [tilbake]

Min subjektive oppfatning er at det normalt sett ikke skal være mulig å ødelegge en girkasse på den måten verkstedet hevder her. Som NAF-medlem (uten veihjelp) ville jeg henvendt meg til det være seg NAF sentralt eller nærmeste samarbeidedende advokat - som jeg tilfeldigvis har brukt før - og bedt om et fritt rettsråd. Mener det er halvannen time inkludert i medlemskapet, og er du ikke NAF-medlem....det koster ikke stort å ringe og spørre, man vil kunne gi deg et generelt råd om hvordan du skal gå frem videre, du bør også spørre om man har juriske samarbeidspartnere i ditt nærområde...altså advokater....du vil ofte få svar. En pekefinger: forbered deg grundig før møtet med advokaten, både gjennom å finne frem all dokumentasjon, men også gjennom å sette deg inn i dette selv, sett også opp en punktvis liste over saksforholdet og diagen med verkstedet så langt. Det dreier seg om å gjøre møtet mest mulig effektivt, og gi advokaten et best mulig grunnlag for å gjøre en best mulig jobb. Du får uansett et råd, det danner grunnlaget for veien videre.

Jeg bruker ordet "adkokat", fordi du har (minst) to problemstillinger her: premissene i leasingkontrakten og bilens ordinære garanti. Når verkstedet går såvidt bastant ut som man gjør her, tillater jeg meg å tvile på at du kan nå frem til en god løsning (for deg) gjennom en hyggelig dialog. Ja, det kan koste litt å bruke advokat, men som et minimum bør du søke et rettsråd. Den førte timen - her 45 minutter - er ofte gratis, men uansett: med 60.000 i potten er det verdt det!

Kanhende bare et brev fra advokaten er tilstrekkelig her, om jeg setter meg på din side av bordet og er litt "djevelens advokat", er det et spørsmål som renne meg i hu: bilverkstedet vil neppe være i nærheten av å kunne bevise at du kan lastes for den feilen som har oppstått. Såvidt vites skryter KIA Norge av en 7-års garanti også! Ja, det er litt for tette bånd mellom Kia Norge og BOS, som kjent er ikke BOS blant de importørene som er greiest når ordet "garanti" blir nevnt, men det er irrelevant for ditt vedkommende: du prosederer at du har oppfylt din del av leasingavtalen, og krever at garantien gjøres gjeldende - en girkasse skal ikke gå til Jesus etter 38.000 km. Verken mer eller mindre, jeg har ærlig talt ikke sansen for firmaer som tar frem ord som "brukerfeil" nærmest før kunden kommer inn døra og hvisker ordet "garanti"! Lykke til!