Revisjonshistorikk [tilbake]

Det aller første du bør gjøre, er å sette deg ned og vurdere kjøremønster og behov grundig. Den smørbrødlista over biler du stiller opp, er alle sammen vidt forskjellige, det er nesten godt gjort å plukke ut så mange forskjellige biler! Det tyder på at du har en jobb å gjøre med å definere de tingene jeg nevner innledningsvis. Elbil er IKKE "supert" på norsk landevei, dels fordi en elbil har rundt 1000 km kortere rekkevidde enn f.ex en dieselbrenner, dels fordi det er rådyrt å lade langs veien. Hvilket reiser en problemstilling til: skal du gå for elbil, er mulighet til å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader absolutt nødvendig. Det kommer du ikke utenom.

Du bør også tenke deg om mhp eiertiden: det er ikke nødvendigvis smart å kjøpe ny bil det være seg annethvert eller hvert tredje år, da er du han derre kjekkingen som tar verditapet for alle de som ser etter nesten-ny bil. Greit nok, du slipper den ubegrunnede angsten mange har for alt som kan gå i støkker når garantien er snipp-snapp-snute-ute, men det har bokstavelig talt sin pris! Nå er vi vel alle forskjellige, men når jeg - etter mange år med godt brukte bruktbiler - kjøpte ny bil for noen år tilbake - ser jeg det som en investering som skal holde i minimum tyve år, minimum 500.000 km, uten problemer av betydning. Det er absolutt realistisk gitt et normalt godt serviceregime og jevnlig undstellsbehandling, og ja, mine tidligere biler har gjennomgående hatt 4-500' på kilometertelleren når de har blitt spiker eller gått videre til neste lykkelige eier, alt ettersom!

Nei, du trenger ikke eie bilen i 20 år, men om du først skal eie den i 5 år, er det ikke nødvendigvis dårlig økonomi å eie den noen år til. Å eie bilen i tre år for å bytte i ny, ja det har sin pris, det bør du regne litt på, gjerne FØR du handler. Når du har satt opp en liste over hvordan du kjører og hvilke egenskaper du prioriterer, plukker du ut egnede biler, så eliminerer du etterhvert...grundig prøvekjøring er helt obligorisk for en så viktig investering som bil er! Denne prosessen tar litt tid, men du og du, så moro det er! Og da får du en bil du virkelig kan glede deg over, hver dag!

Når jeg ser lista over, ville jeg nok heller sett i retning av Camry enn Corolla, og Golf fremfor Polo. Polo er i minste laget, for min del subber skuldrene mot vinduet på begge sider. Du sitter liksom inneklemt og føler deg litt som en sardin i boks. Golf7 er en feiende flott bil, jeg har selv en sånn i stasjonsvognutgave, med firehjulstrekk og 2.0 TDI. Vil du ha benziner eller hybrid, sogar elektrisk drivlinje, får du det også, med Golf får du (nesten) alt! Firehjulstrekk gjør bilen ekstremt stabil på landeveien, men forhjulstrekk duger det også, for all del. I ditt sted ville jeg da tenkt i retning av 2.0 TDI eller 2.0 TSI med DSG og adaptiv cruisekontroll samt filholder og adaptive frontlys. Da får du en helt herlig bil på landeveien, samtidig som du får en smidig og kjørevillig bybil. Ingen av de andre bilene du nevner er i nærheten av Golf7 :-) Vær imidlertid ops på at Skoda Octavia er basert på samme plattform. Vil du ha en sedan, er Octavia en skikkelig fin bil blitt! Du får mye Octavia for det budsjettet du nevner, faktisk litt mer enn du får for pengene i VW-sjappa. En ting som IKKE står nevnt i salgsmateriellet og som selgerne sjelden er klar over: både Golf og Octavia har flere konstruksjonsdetaljer som gjør dem svært sikre, bla ifht sidekollisjoner.

At du ikke kjører like fort som en kjekk kar som er født med ski på beina, er vel og bra, så lenge du er innafor grensa til Norge er det lurt å holde seg i skinnet om man ikke vil snekre paller! Men skulle du havne på motorveier i det store utland: Golf7 er stabil som et fjell, også på veier med et helt annet tempo i trafikken enn det vi har her hjemme. Støynivået er også meget behagelig, det er ikke oe problem å føre en normal samtale i 160+- Ja - jeg har gjort det. Men IKKE på norske veier!

Grei å selge? Både Toyota og VW er populære i det norske markedet. Honda Civic er treig å bli kvitt, Citroen har et ufortjent dårlig rykte - det er både gode og pålitelige biler. Men som du sikkert vet, evig eies kun et dårlig rykte! Nei, jeg ville ikke vært redd for å kjøpe Citroen heller, men da nmå du være forberedt på et noe høyere verdifall for hvert år du eier bilen.

Andre biler som kan være verdt å se på? BMW 3-serie er en fantastisk kjøremaskin. Dog, det koster å være kar....jeg vurderte selv denne bilen seriøst, men med det utstyret jeg ville ha, ble den uforholdsmessig dyr. Du får imidlertid en helt grei bil, det være seg ny eller brukt, innafor ditt budsjett. Snakker vi ny, må du leve med en liten benziner, mens du får ganske mye flott 3-serie som er 2-3 år gammel for ditt budsjett. Det som er litt dumt med denne bilen, er at den er litt for lav, litt for stiv i understellet, til at den er behagelig på norske veier.

THE BOTTOM LINE er at du bør ta deg tid til å gå gjennom den prosessen jeg beskriver. Lykke til!