Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg merker meg ordet "litt" garanti igjen, med nybilgaranti 5 år hhv 100.000 km er det ikke allverdens garanti å spille på når vi snakker om XC90 registert i hhv 2016/2017. Om du kjøper en bil med begrenset rest-garanti og vil sove godt om natta, kan garantiutløpstest være en løsning. Er du NAF-medlem uten veihjelp (veihjelp har du så alikevel i kaskodekningen på bilen) får du til og med en hyggelig rabatt, og NAF har en fordel til: et solid nettverk av samrbeidende advokater som kan dette med bil, forbrukerrettigheter og ikke minst erstatningsrett. Verdt å ha i bakhodet!

Nå ville jeg ikke vært spesielt engstelig for å kjøpe en hvilken som helst Volvo med det være seg 100' eller 200' på kilometertelleren, det som betyr noe er bilens faktiske stand og hvordan den er passet på. Å sjekke bilens servicehistorikk er obligatorisk, likeledes er grundig prøvekjøring en god ting. Likeledes skal "alt" fungere, det kan være svindyrt å reparere elektronikk som ikke spiller!

Jeg ville nok også vært litt kritisk til denne himmla skjermen som etter mitt hode styrer litt for mye av bilens funksjoner. Men smaken er som baken, du er formodentlig en ung mann med raskt hode og god finmotorikk, da vil du ikke ha samme problmeer med sånne skjermer som oss eldre!

Om du ikke har kontroll med hva du bør sjekke når du skal handle bruktbil, ta utskrift av sjekklistene hos hhv Forbrukerrådet og Motor, og krøss av ettehvert. På en såvidt dyr bil er en grundig, nøyaktig utfylt tilstandsrapport obligatorisk, uansett om vi snakker privat kjøp eller hos forhandler. Jeg ville valgt forhandler her, ja, det koster ofte litt mer, men du får som regel større grad av trygghet. Ut over det du bør sjekke iht sjekklistene: sjekk dekkmænsteret. En bil som er kjørt rundt 80-100' kan utmerket godt ha behov for to sett nye dekk. I den dimensjonen vi snakker om her, betyr det en pen ekstrautgift. Bruk det gjerne som en "kvalitetsjekk" på forhandleren, forhandlere som er over gjennomsnittet opptatt av å tjene penger har en lei tendens til å krøsse av for "gode dekk" selv om dekkene knapt nok oppfyller minstekravet til mønterdybde!

En annen ting som er smart, er å vippe opp panseret. En bil som er kjørt kun 100', skal ha gullende ren motor! Er det oljesøl eller annet snafs, gå videre, finn en annen forhandler og en annen bil! Sånne småting sladrer ofte om dårlige holdninger hos både f.d eier og forhandleren! Det samme gjelder om en bil i denne klassen står med nedslitte dekk og selgeren prøver å se en annen vei når du påpeker at sommerdekka er all but gone og ber om å få se vinterdekka også :-) Ops, ops, vil du ha hengerfeste, sjekk at det er på bilen....ikke verken billig eller enkelt å ettermontere nå for tiden!

Sjekk også når siste service er tatt og når neste service er due....ikkeno' kjekt å komme hjem med en bil i denne prisklassen og oppdage at en "stor service" må taes innen kun kort tid! Sånne ting som dekk, service etc etc er kurrant å kreve utført FØR man undertegner kjøpekontrakten, men ikke før er blekket på underskriften tørt, så klinger det i kassa-apparatet! I det hele tatt, når vi snakker en bil som dette som du betaler forholdsvis dyrt for, skal ting være på stell!

The Bottom Line er at du nok med fordel kunne legge 100.000 til på bordet og få en noe nyere bil, gjerne også vurdere utvidet garanti om du er bekymret for potensielle feil fremover. Dette krever imidlertid at dere har en robust økonomi, du låner IKKE over evne for å kjøpe bil! Ellers ville jeg altså ikke vært engstelig for å kjøpe en Volvo, det er gjennomgående svært pålitelige biler. Dog ville jeg uansett brukt den tiden som var nødvendig for å finne en bil i best mulig stand og altså heller betalt for tryggheten en forhandler innebærer. Vær klar over at du også kan ta hjem det være seg ny eller brukt Volvo fra Sverige, mange svenske forhandlere har norske kunder og vet hvordan eksport/importbiten skal ordnes. Ikke nødvendigvis spesielt mye billigere, men du får vesentlig flere biler å velge i. Å ta service og vedlikehold i Sverige er også en god ting for lommepungen, gitt at corona-sirkuset roer seg etterhvert og du ikke bor altfor langt unna grensen. Det er jo så enkelt som at deet kan være greit med et alterntiv, verken Volvo Norge eller enkelte merkeforhandlere har vært de beste samarbeidspartnerne opp gjennom årene, men det er lov å håpe at man har tatt seg sammen når man fikk kinesiske eiere og en hel gullrekke med feiende flotte nye modeller, som den bilen du vurderer. Lykke til!