Revisjonshistorikk [tilbake]

Trampeklapp for kloke ord fra Benny, et fornuftig vedlikeholdsregime er nøkkelen til at bilholdet skal bli en positiv opplevelse! Det eneste jeg kan tilføye, er at du ALLTID skal benytte et autorisert verksted, og som Benny sier, frittstående verksteder har lavere timepris og betydelig lavere priser på deler og rekvisita. Nei, det står ikke "Volvo" utenpå pakningen delene ligger i, men i mange tilfeller dreier det seg om likeverdige deler, det kan til og med være identiske deler fra samme leverandør i en eske det står f.ex "Bosch" på. Du har gjerne bekjente som kan gi deg råd om et velrenommert verksted, ellers skal man ikke glemme at Volvo er en bestselger i Sverige, når corona-sirkuset en gang er over, er det ganske så greit å kombinere en mini-ferie og service på bilen hos Søta Bror, ikke minst når du har en feiende flott Volvo!

Mhp prisen: jeg ser service og vedlikehold, herunder understellsbehandling, som en investering. Kostnadene pr dag eller pr kilometer for den sakens skyld, blir egentlig helt ålright. Du trenger f.ex ikke å bytte registerreim spesielt ofte, samtidig er dette en av de tingene der intervallene SKAL overholdes, med trykk på "skal". Likelees er oljeskift med filterbytte på motoren en kritisk faktor, spesielt med dieselmotorer. Uavhengig av eventuelt "lonfglifeprogram", man skifter olje hver 15.000 km, maks 20.000 om man har et kjøremønster med mye langkjøring. Ja, det koster litt, men olja er ikke det du skal spare på! Dessuten...om det er hos Volvo som hos minst en håndfull andre merkeverksteder....på merkeverkstedet koster olja lett 700 kroner literen! Forstå det den som kan, mens du kanhende ikke betaler mer enn 200 spenn for literen ved et uavhengig verksted. Da er det problemfritt å skifte olje til mer fornuftige intervaller! Vær også ops på oljeskiftintervallene for firehjulstrekk og eventuelt på girkassa.

The Bottom Line er at den gullrekka med punkter du ramser opp ser helt grei og fornuftig ut, jeg kan bare love deg at kostnadene ved å la humla suse og "spare" ved å drøye serviceintervervallene raskt kan vippe selv det mest robuste familiebudsjett av pinnen! Ta f.ex dette med drivstoff-filteret: Det er en grunn til at det er satt et intervall her: ut over partikler og snafs generelt skal drivstoff-filteret samle opp vannperler i drivstoffet. Når det går tett, blir undertrykket lett så kraftig i den passasjen som er igjen, at vannperlene suges tvers gjennom og tar rotta på både dyser og andre vitale deler. Tro meg, det vil du ikke oppleve, det kan bli knalldyrt! Det er heller ikke spesielt kjekt å miste trekk-kraft eller sogar få full motorstopp! Legg ti lat dette med å bytte luftfilter også er en fornuftig ting: et tett luftfilter gir ikke bare økt forbruk, det kan også ta rotta på luftmengdesensoren. Ikke den dyreste delen å skifte, men noe kynisk sagt: ta vare på bilen og den tar vare på deg! Etablert et godt kundeforhold til et velrenommert uavhengig verksted og sørg for god kommunukasjon sånn at de er klar over hva du forventer! Om du ikke gjør det selv, slike ting som å påse at bremseklosser blir skiftet før de er utslitt med de konsekvenser dette har, sjekke og skifte støtdempere...whatever....er ting som koster ikke allverden og betyr mye! Dette er formodentlig en del av serviceprogrammet, men det skader ikke å nevne det likevel. Ellers har de fleste verksteder tilgang til et system som gir oversikt over hva som skal gjøres når ved de respektive bilmerker og bilmodeller. Lykke til!

Antall visninger