Revisjonshistorikk [tilbake]

Å heve kjøpet etter 5 år er IKKE "innafor, for meg fremstår det også som om en del av feilene er forsøkt rettet opp i og etterhvert rettet opp i, løpende fra forhandlers side, jeg mer enn aner at din arbeidsgiver har sagt ordet "garanti" mer enn en gang her! Nå sier du ikke noe om hverken kjøremønster eller hvor mye bilen egentlig blir brukt, ei heller om det er en drøss forskjellige sjåffører, men alle monner drar, her er det flere faktorer som med sikkerhet påvirker feilfrekvensen.

Jeg merker meg videre at du egentlig ikke ramser opp spesielt alvorlige feil, om bilen blir kjørt mye i bytrafikk f.ex er det ikke uvanlig med katalysatorproblemer etter 5 år - og strengt tatt - en GUL lampe er ikke verdens undergang...rød lampe og full stopp med motorras er a complete different matter! Likeledes er ikke en vindusvisker - her var det vel attpå til bakruteviskeren som går igjen - er jo heller ikke noen stor greie - ja - det er et irritasjonsmoment - spesielt når verkstedet ikke klarer å rette opp i feilen. Det er da god kommunikasjon mellom kunde og verksted er viktig: er det kanhende årsakssamennhenger som kan bidra til å finne gode, permanente løsninger her?

I det hele tatt: feil kan og vil oppstå på alle biler. Hos mine f.d arbeidsgivere opp gjennom et langt arbeidslid, opplevde jeg gledene og sorgene med å kjøre en drøss forskjellige tjenestebiler, også diverse varianter over temaet VW Transporter hhv Caravelle, min favoritt på jobb frem til 2015 var nettopp sistnevnte med en 2.0 TDI og firehjulstrekk....aldri et problem....bilen rulla rundt 40-50' i året og fikk service iht plan, ja, det var et par småfeil underveis, men disse ble rettet opp prompte. Som nevnt over, god kommunikasjon mot forhandler, et godt serviceregime løser det meste! Og ja, jeg har også jevnlig hatt positive opplevelser med vår alles kjære Toyota i diverse varianter, en ting skal Toyota Norge ha: merkeverkstedene gjør en helt fantastisk jobb, men det har sin pris! I hine dage jobbet jeg for en større aktør i dagligvarebransjen, mitt primære kjøretøy var lette lastebiler med stjerne i fronten, men sporadisk også Toyota HiAce når ting som ikke var frosne skulle distribueres, varevognene rulla stort sett mellom 80' og 100' i året, ofte med maks nyttelast, tildels også med 1500 kilo slep...gikk som en drøm! Småfeil av og til? Ja, men so what? Vi klarte oss fint uten bakrutevisker og annen "luksus" til neste service, dengang var det service hver kjørte 10.000 km for firmaets HiAce-biler. Jolly fine, alle hjerter gledet seg, ikke minst verkstedet, jeg husker ennå veldig godt at regninga lå jevnt mellom 5 og 10.000 hver gang. Det var en utgift som alt annet, men det koster å holde bil uansett, ingen biler er feilfrie - heller ikke Toyota, aller minst når vi snakker om yrkesbiler som faktisk blir brukt til formålet.

At det er færre feilkilder på en 20 år gammel bil? You bet., uansett om det er VW eller Toyota eller de med stjerne i grillen. Men feil oppstår, uansett, og min subjektive oppfatning er at 30.000 km eller lengre serviceintervaller burde vært forbudt ved lov, det er for langt uansett om vi snakker privatbil eller biler i proffesjonell bruk. Nei, man trenger normalt sett ikke skifte "alt" om man gjennomfører en sjekk si hver 15', max 20' sistnevnte ved mye langkjøring, men man SKAL skifte olje og oljefilter, og man skal ha god kommunikasjon med sitt verksted og etablere rutiner der kritiske faktorer for det være seg sikkerhet og/eller kontiuerlig drift blir ettersett og eventuelt korrigert. Ved mine respektive arbeidsgivers tjenstebiler var det brukernes ansvar å melde inn løpende problemstillinger sånn at dette ble ivaretatt ved vanlig service, det fungerte utmerket. Vi hadde også i stor grad egne "bilansvarlige", enten for deler av tjenestebil-parken eller ved mer eller mindre "personlige" biler, alt ettersom hvor og når i karrieren jeg befant meg. I det hele tatt, dette med å la brukerne være medansvarlige for kommunikasjonen mot verkstedet er fornuftig!

Her har du fått det reneste Kinder-egget med gode ideer du kan foreslå for å bidra til at tejenstebilene hos din arbeidsgiver fungerer slik de skal i størst mulig grad, lykke til!

Antall visninger