Revisjonshistorikk [tilbake]

Alfa og omega for vinteregenskaper er og blir dekka. Jeg er blant dem som har kjørt lenger enn langt opp gjennom åra, med både bakhjulstrekkere som har vært en smule lette i rumpa, forhjulstrekkere og firehjulstrekkere. Uten unntak er det sånn at dårlige eller middelmådige dekk er en skikkelig showstopper uansett. De beste dekka for en nordisk vinter står det Nokian Hakkepellitta på, ingen over, ingen ved siden. Om du har variable kjøreforhold med mye barmark og sporadisk is eller snøforhold, er Conti et greit allorund-dekk. Har du vekselvis barmark og is, og heller lite snø, er Michelin et greit alternativ. De "andre"? Da kan du glemme begrepet "gode vinteregenskaper". Om det er virkelig heftig, med ubrøyta vei og mye snø? Da må du frem med kjetting uansett. Det er som kjent litt trangt for akkurat det på moderne biler :-)

Gode dekk trumfer også i stor grad bakkeklaring, men som du sikkert har opplevd, en forhjulstrekker har en lei tendens til å bli liggende oppå snøen og vogge, mens en bakhjulstrekker graver seg ned med drivhjulene og skyver seg frem. Sånn sett er bakhjulstrekk greit. Trickset med en forhjulstrekker er å rygge, men for de av oss som har hatt en jobb der vi må kjøre på ubrøyta vei rundt 5 mil give or take for å komme på jobb H24/7 er ikke akkurat det noen god løsning :-) Ja, firehjulstrekk kan være greit, men det er forskjeller her også, både i forhold til fremkommelighet men også i forhold til stabilitet. Haldex5 er f.ex vesentlig bedre enn tidligere versjoner, mens Audis Quattro-system og ikke minst Subaru s firehjulstrekk er kongen på haugen om du vil ha virkelig gode vinteregenskaper. Selv kjører jeg Golf med Haldex5 og 2 cm ekstra bakkeklaring, rett nok kjører jeg ikke så mye lenger, men bilen går som på skinner, både sommer og vinter. Firehjulstrekket gir i korthet bedre stabilitet både sommer og vinter, ikke minst fordi bilen da plutselitg har snaue 100 kilo ekstra bak og en nær ideel vektfordeling. Med fare for å bli misforstått: nesten som en BMW 3-serie!

Akkurat der har du et vesentlig poeng: en Golf forjulstrekker er en smule fremtung. Det kan gi en smule overstyring i kurvene, og på vinterføre med mindre friksjon er det et forhold man skal være oppmerksom på. Golf7 er dog vesentlig bedre enn Golf6, både sommer og vinter. At ID.3 har bakhjulstrekk og motor bak er så sin sak, dersom bilen er tung i rumpa er det teoretisk sett en fordel i forhold til fremkommelighet, omtrent som når vi heiv 100 kilo sand i bagasjerommet på våre bakhjulstrekkere i hine dage. Dog er det ikke ubetinget en fordel for stabiliteten, en bil som er tung bak vil uvegerlig oppføre seg noe spesielt i kurvene. Med en elbil er det imidlertid sånn at motoren ikke er spesielt tung....jeg vil tippe at ID.3 har en god vektfordeling. Ja, da får du en Ole Brumm, med ja takk, begge deler! For riktig å krydre dette med valgets kval: det er store forskjeller på ESP og antispinn fra produsent til produsent. VAG er blant de som har stålkontroll her!

The Bottom Line er likevel at Golf på ingen måte er noen dårlig vinterbil, jeg tenker at i beste fall er ID.3 omtrent like god som en Golf med forhjulstrekk. Noe kynisk sett, valg av vinterdekk vil være av større betydning for vintereegenskapene enn valgets kval mellom Golf og ID.3.

Antall visninger