Revisjonshistorikk [tilbake]

Du bør gjør to ting før du løper og kjøper her: be selger om utskrift av bilens historikk, det være seg fra merkeverksted og/eller eventuelle uavhengige verksteder. Bortsett fra ordinær sjekk av eventuelle ekstraordinære reparasjoner, sjekker du at ordinære serviceintervaller er overholdt.

Med en TDI er spesielt dette med oljeskift / filterbytte kritisk, dernest har vi dette med registerreim. For 1.9 TDI har skiftintervallet normalt sett variert mellom 90 og 120.000 km. På historikken fra merkeverkstedet finner du også bilens chassisnummer, ha utskriften foran deg og ring det være seg ditt lokale merkeverksted eller Møller teknisk, der får du eksakt svar på intervallet for skifte av registerreim for den aktuelle bilen. Der har man også pris, og NB NB NB, strammehjul skal vanligvis skiftes samtidig. Vi snakker om rundt 10.000 ved merkeverksted, om du føler det blir i dyreste laget er det ikke verre enn å ta en tur over til søta bror, eventuelt bruke et uavhengig, autorisert (aldri bruke noe annet enn autoriserte verksteder!!!) verksted. Det er ingen heksekunst å bytte registerreim på denne motoren, men som alltid, velg et velrenommert verksted.

10.000 kroners spørsmålet - bokstavelig talt - er når registerreima ble byttet sist på den bilen du ser på. Om skiftintervallet er 120', er det slett ikke umulig at den er byttet ved 120', og byttet nå i anledning salget - det finnes faktisk ennå pliktoppfyllende mennesker som vil sin neste det beste blant private bilselgere! Men det finnes også de som spekulerer bittelitt i å selge bilen før neste "store service"....her en service med noko attåt....altså registerreimskifte. Du skal altså ikke se deg blind på at bilen ser veldig bra og fin ut, du bør bruke litt tid på å sjekke slike ting....da finner du egentlig ut hva bilen virkelig koster deg. Ellers er prisen helt ålright den, om bilen holder si to EU-kontroller fremover kan du le hele veien banken. Og nei, det er ikke umulig at registerreima kan holde i lange tider fremover, problemet er at det er noe herk om den ryker! Om du kan "prute" på prisen pga en eventuell nært forestående stor service? Nada, med en utropspris på 19.000 ville jeg ikke prutet. Ja, det er mulig, men er bilen grei og har to sett dekk som holder et par år? Da har du pinadø "betalt" halve bilen bare gjennom dekka!

Derfor vil jeg på det sterkeste anbefale at du skifter den ved rett intervall om du blir den lykkelige eier av en feiende flott Golf! Ellers...du finner sjekklister hos både forbrukerrådet og Motor, ta utskrift, bruk dem, både generelt og under prøvekjøringen, da glemmer du ikke viktige punkter! Vær også ops på dette med rust: også nyere biler ruster, 13 år på veien i saltlaken i Oslo-gryta kan ta rotta på de fleste biler. Jevnlig understellsbehandling er en klar fordel, også dette skal fremgå gjennom bilens dokumentasjon, f.ex kvitteringer eller en stemplet trykksak fra understellsbehandleren. Lykke til!

Antall visninger